Hej,

Har en gräsmatta som endast är Weibull Extra Green. Den är tyvärr ganska grå, med gulgråa strå och militärbruna strå. (Inte så mycket Extra Green där inte, haha) De senaste åren har jag höstgödslat och gödslat två gånger på vår/sommar. Har även vertikalskurit och dressat. Jag är ganska säker på att det är övervägande del lerjord. Det har ju regnat en del senaste tiden, men det har inte hjälpt..

Jag vill såklart ha en gräsmatta där gräset ser lite mer friskt ut med härlig grön färg, men vet inte vad jag ska göra...

Några tips?
 
Åsa Lund
Om du har mycket lera så toppdressa med lite sand
 
T
Hur har det gått med er gräsmatta, fick du rätsida på den? Blev det toppdress med enbart sand för att dränera lite? Vi har också en gräsmatta som vilar på lerjord så spännande att höra hur du gått tillväga...
 
Tyvärr samma. Ska dressa med sand i år. Vet dock inte vilken.
 
T
Ett tips är Olle Bergs hemsida (som du säkert känner till). Ska själv köra hans tips detta år. Men lerjord är ju tyvärr inte de bästa förutsättningarna. Att vertikalskära och dressa ska ju hjälpa...
 
Jo det är hans program jag kör efter.
 
T
Bara po di igen :) Ett hästjobb är att använda en vanlig grep, ner med sand för att förbättra dräneringen. Görs lämpligtvis i samband med vertikalskärning.
 
Japp. Gräsmattan är inte gigantiskt och jag har två söner haha. Jobbigast blir att få hem sanden.
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.