Hej!

Vår Mexitegelvilla har tegel som är lite åt det gråa hållet. En del andra hus jag har sätt har näst intill kritvitt mexitegel. Jag anser att det är mycket snyggare. Hur går man tillväga för att göra sitt tegel på det viset? Det finns ju en "fog" mellan teglet att ta hänsyn till. Vad skulle det kunna kosta per m2 om man lejer ut det i Sthlms området?

Tack på förhand.

PS. Lite som en fattigmans putsning av fasaden :) .DS
 
Jag har sett bild på huset i en av dina andra trådar och undrar om det inte är Skandiasten du har. Den är mycket gråare än Mexi. Det bör gå att måla på den, har för mig att det gjordes ofta på 60-70-talet ;)
 
Hej brevik!
Du kan slamma väggen med maxits SERPO 203 slamningsputs, grunda först med SERPO 105 vitgrund.
Eller måla med en silikatfärg t.ex. SERPO 303.
På detta sätt kan du få en "kritvit" fasad med strukturen från mexin kvar
Kolla med Beijer fasad & betong i Bromma för hjälp med entreprenör eller leverans.
Lycke till!
 
Tack för svaret. Det låter som en bra idé. Ingen som har nån länk på Internet med bilder på hur detta kan se ut när det är klart.

LyckeKonsult skrev:
Hej brevik!
Du kan slamma väggen med maxits SERPO 203 slamningsputs, grunda först med SERPO 105 vitgrund.
Eller måla med en silikatfärg t.ex. SERPO 303.
På detta sätt kan du få en "kritvit" fasad med strukturen från mexin kvar
Kolla med Beijer fasad & betong i Bromma för hjälp med entreprenör eller leverans.
Lycke till!
 
Vi putsade en liten del av huset som var tegel, dock inte mexi. Men du ser ju lite hur det kommer att se ut på ditt hus ;)


 
  • DSCF0521liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och efter:
 
  • DSCF0656liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man inte tvätta mexitegel?

Är själv lite intresserad av att göra detta, och skulle gärna vilja ha tips på diverse maskiner och kemikalier man kan ta hjälp av!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.