Har nu fått mitt uterum klart med isolerglaspartier från Willab Garden. Har ett problem som jag nu måste reklamera till WG och det är att ett av mina fönsterpartier är fellevererat. Jag ser detta när solen ligger på, se bild. Alla partier är WG40 men den felande är WG25.

Men, ska isolerglasrutor ha en grå "hinna" ? Dom är välputsade och rengjorda :)

/Lennart

Uterum med isolerglaspartier och solsken, ett parti skiljer sig i nyans indikerande fel produkt, WG25 istället för WG40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
Jag har också WG40 och så är det med isolerglas typ WG40. Det är en hinna på glasen som reflekterar värmen.
Man får vara försiktig som man inte skadar den hinnan.
Längst ned i hörnet är glasen märkta med typ.
 
Har läst lite mer på WG hemsida och bland det finstilta så nämns att WG40 har en "Haze" effekt, men det gäller bara WG40.
Ska jag vara lite kritisk till WG så bör nog den egenskapen nämnas lite mer tydligt, jag hade valt WG50 för att slippa detta.

Ska bli intressant och se hur dom hanterar min reklamation, om dom anser att jag skulle gjort en mer detaljerad leveranskontroll av varje sektion när den packade glashäcken kom. Jag räknade kolliantal, breddstorlekar och dom jag såg synligt i häcken var WG40.

/Lennart
 
Tyvärr dåligt glas från produktion, svårt att få reklamerat då normalt besiktnings väder är ej i direkt sol enligt Svensk Planglas. Är William bjussiga så tar de det ändå. Har inget med någon beläggning att göra. Energiglas beläggningen som finns är osynligt om applicerad rätt. Härdat glas ställer stora krav på tillverkaren.


Med vänlig hälsning, fremax
 
P.s Du kan dessutom inte skada någon yta då den ytan är mellan glaset i isolerglaset. Man får dock aldrig använda rakblad/metall på härdat glas pga av risk för repor. Vanligt glas är ok .


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
fremax, så din uppfattning är att mina WG40 har mer "haze" än normalt?

/Lennart
 
JA!
Du har ju en referensruta i mitten. Olika beläggningar kan tona glaset olika (energibeläggningar/solkskydd/active glas) men inget av dessa ska göra att det ser ut som en dimmig morgon genom..


Prata med Willab, de kanske är resonliga. Annars tar du in en offert från glasmästaren på bytet och i samma veva så ber du denne att skriva ett utlåtande om glasens skick som du senare bifogar till Willab. Dessa brukar väga tungt hos leverantören när en fackman gör bedömningen.


Med vänlig hälsning, fremax
 
optimum
L LJN1954 skrev:
Har läst lite mer på WG hemsida och bland det finstilta så nämns att WG40 har en "Haze" effekt, men det gäller bara WG40.
Ska jag vara lite kritisk till WG så bör nog den egenskapen nämnas lite mer tydligt, jag hade valt WG50 för att slippa detta.

Ska bli intressant och se hur dom hanterar min reklamation, om dom anser att jag skulle gjort en mer detaljerad leveranskontroll av varje sektion när den packade glashäcken kom. Jag räknade kolliantal, breddstorlekar och dom jag såg synligt i häcken var WG40.

/Lennart
Trist att du fick en felaktig. Jag själv är mycket nöjd med min WG40 som ger bra effekt för att ge värme till uterummet.
Och jag hade nog aldrig orkat lyfta dit WG50 dörrar själv. För mig räcker sommar plus bra då de är på fritidshuset som vi inte är vid på vinterhalvåret.
 
optimum optimum skrev:
Trist att du fick en felaktig. Jag själv är mycket nöjd med min WG40 som ger bra effekt för att ge värme till uterummet.
Och jag hade nog aldrig orkat lyfta dit WG50 dörrar själv. För mig räcker sommar plus bra då de är på fritidshuset som vi inte är vid på vinterhalvåret.
Tack för input, har du några "Haze" effekter som jag på dina WG40? Och den som är "felaktig" med klart glas är en fellevererad WG25.

/Lennart
 
fremax fremax skrev:
P.s Du kan dessutom inte skada någon yta då den ytan är mellan glaset i isolerglaset. Man får dock aldrig använda rakblad/metall på härdat glas pga av risk för repor. Vanligt glas är ok .
Det är ju 4mm enkelglaspartier LJN1954 har.
 
L LJN1954 skrev:
Men, ska isolerglasrutor ha en grå "hinna" ? Dom är välputsade och rengjorda :)
Ser riktigt illa ut, Willab borde varna för att köpa WG40.
 
optimum
L LJN1954 skrev:
Tack för input, har du några "Haze" effekter som jag på dina WG40? Och den som är "felaktig" med klart glas är en fellevererad WG25.

/Lennart
Otroligt klantigt att du fått en WQ25:a

Om du tar upp det med WG så fixar de det snarast.
Hade ett par småsaker att reklamera och de fixade det snabbt och smidigt.
(små plastlock till fasta glaspartier)
Mycket nöjd med mitt köp.
Lösvirke med limträ då jag ville bygga stommen själv.
Enda bekymret var att borstlister på dörrarna så lätt kanade ur sina lister om man rörde dörrarna efter man satt dem på skenorna.
 
optimum
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser riktigt illa ut, Willab borde varna för att köpa WG40.
Helt i sin ordning. Ger bra effekt att med enkelglas få bra isolervärde.
Inte alla behöver dubbelglas i sommar uterum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.