Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,

Vi ska måla om vårt järnvitriolhus i sommar. Det blev inte så vackert som andra vitriolhus kan bli. Nästan grönt och flammigt. Därför är vi nyfikna på grå slamfärg, men det är svårt att hitta ommålade hus i denna färg och har letat på nätet. Är det någon som har en bild på ett målat hus.

Hälsningar

Mumlan
 
Visserligen bara partiellt grundmålat:

http://toftasodra.wordpress.com

Mitt intryck är att det blev väldigt "svart" vid målning men rödslammade hus ser ju väldigt "röda" ut vid nyslamning.

/Micke
 
Du kan ju få din slamfärg i vilken nyans som helst, så du kan ju välja en som inte är så mörk.

Hurdan panel har ni nu? Är den ohyvlad? Annars blir det svårt med slamfärgen.
 
H
Hej,
Jag skulle säga att ni inte behöver måla om. Antar att ni kanske gjort lite samma fel som jag gjorde när jag behandlade min stuga - satte för mycket järnvitrol (jag hade svårt att tro att den ynka mägden som receptet rek. per 10 liter rsen äckte). På den sidan där regnet slog in från havet fixade det sig, extra vitrol tvättades bort. Dvs ni kan skölja och med en grov borste tvätta bort det överflödiga, som just ger den grönaktiga nyansen. Men förstås blir ytan säkert jämnare med färg.
 
G
Hur länge har panelen suttit? Vi har gjort det samma och är inte glada för det gröna utseendet, liknar tryckimpregnerat trä. Det är ett självbygge och den första delen av panelen sattes förra året och den börjar nu ljusna och vi tror att resultatet blir bra med tiden. Kanske man bara ska ha lite tålamod för järnvitriolat hus i i rätt grå nyans är ju superfint. Så vi väntar lite och hoppas på det bästa. (Jag har bild, men det ser inte ut som om man kan sätta in en bild här.)
 
G
Jag har ett grått hus, som från början var behandlat med järnvitriol. Den tjärrika furun blev efter några år brun. 1996 målades huset om med en slamfärg från Färgbygge och den gjorde huset vackert grått. 2011 var det dags igen men Färgbygge hade flyttat och yngre förmågor tagit över. De lyckades inte hitta det gamla receptet, men gjorde ett nytt som fungerat jättebra. Huset är grått med lite skimmer. Fråga dem om Lansagrå (Fårö) om ni vill veta mer. www.fargbygge.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.