Håller på med avloppet i plattan till vårt nya hus. Jag har ganska mycket rör, böjar etc som är av den orangea typen. Vad jag förstått bör man använda dessa till avlopp i allmänhet medans den gråa typen bör användas vid ingjutning. Är det en dödssynd att använda de orangea även under plattan?

Annan fråga...
Bör man alltid ha någon form av rensöppning på samlingsrör? Var är i så fall en lämplig placering?
 
Tjenare alla

Hänger med på denna tråd.

Jag går i samma funderingar och skulle också vilja ha svar.  
Håller på att bila upp källargolvet för att byta ut dom gamla gjutjärnsrören till plast, men ska man använda dom oranga eller dom grå?

Vad är det egentligen som skiljer dessa olikfärgade rör?
 
Detta har debaterats tidigare.

Jag har pratat med Uponor om detta och det är ingen skillnad på deras röda och gråa rör längre. Man har bytt plast och nu är det samma i båda sortens rör.

Tidigare var det olika plast i dessa rör (och för några tillverkare är det säkert så fortfarande).

Någon har också sagt att den äldre sortens röda rör inte tål solljus, men det är jag inte säkert på att det stämmer. Nästan alla byggvaruhus förvarar ju dessa rör utomhus.
 
Bob_the_builder
Jag har några överblivna markrör (Uponor) liggande ute. De har efter cirka tre år på samma plats blivit blekta på ovansidan. Om det sedan bara är en färgförändring eller om plasten påverkats på något annat sätt vågar jag inte ha någon uppfattning om. Under en platta lär de ju inte utsättas för solljus i alla fall. Gör de det har ni andra problem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.