Hej!

Är det möjligt att lägga grå avlopp i mark?

Ska bara gör ett avlopp ämnad för backspoling av vattenfilter och känns lite väl att dra 110mm markrör endast för detta.

Pratade med firman som borrade min brunn och rörmokaren som installerade allt och dem sa att man kan använda 50mm gråa till att dra utomhus i mark för ett sånt här mindre projekt.

Avloppet ska gå från jordkällaren (pumphus) till en stenkista.

Någon som har erfarenhet? Vad säger ni?
 
i mark kan du lägga vad du vill.
 
  • Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
i mark kan du lägga vad du vill.
Okej! Även fast den inte är ”godkända” för läggning i mark?
 
D
P Pontus Sundberg skrev:
Okej! Även fast den inte är ”godkända” för läggning i mark?
Godkända av vem? Har du ett rör tillverkaren uttryckligen säger inte ska läggas i mark kan det ju vara en idé att följa det.
 
Claes Sörmland
Jag rekommenderar ändå 110 mm. 50 mm geggar igen så lätt och är svårspolat i efterhand. Och dessutom är det mer känsligt för lokala svackor och då kan det bli flödesproblem.

Det dryga jobbet är ju ändå grävningen så varför inte 110 mm?
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag rekommenderar ändå 110 mm. 50 mm geggar igen så lätt och är svårspolat i efterhand. Och dessutom är det mer känsligt för lokala svackor och då kan det bli flödesproblem.

Det dryga jobbet är ju ändå grävningen så varför inte 110 mm?
Okej tack för att du delar med dig! Har ingen erfarenhet av detta alls tidigare.

Väldigt bergig tomt så själva utgrävningen blev inte toppen. Tagit bort delar av de berg som hindrade fallet men första biten är inte på frostfritt djup ändå.

Nu är vattenledningar lagda och ska på med markisolering sen.

Anledning varför jag vill gå ner i dimension är för att spara utrymme till isolering, vattenledningen ligger underst och tänkte dra avloppet över dem.
 
P Pontus Sundberg skrev:
Okej tack för att du delar med dig! Har ingen erfarenhet av detta alls tidigare.

Väldigt bergig tomt så själva utgrävningen blev inte toppen. Tagit bort delar av de berg som hindrade fallet men första biten är inte på frostfritt djup ändå.

Nu är vattenledningar lagda och ska på med markisolering sen.

Anledning varför jag vill gå ner i dimension är för att spara utrymme till isolering, vattenledningen ligger underst och tänkte dra avloppet över dem.
Problemet är främst in till jordkällaren. Ingången är redan 25cm lägre än marknivå och berget bara 40cm under mark.

Där skulle jag vilja isolera med cellplast en bit. Har rörskålar och värmeslinga men känns bäst med mer isolering då det är väldigt grunt.

Så blir lite bökigt med 110 men jag får kanske försöka! :)
 
  • Grävd grop framför en jordkällaringång där plaströr och kablar ligger exponerade, nära en vägg av natursten och en röd dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.