Har ett litet projekt på gång, för att åstadkomma en terminalserver mitt i skogen.

* Bra täckning
* Drifttid på batteri (el motsv) ca 6h.
* Väderresistent
* Skall ta emot kommunikation på serieport, och vidarebefordra det till mottagande dator i sajberspejs.
* Mobilare dess bättre, men helst under 10 kg.
* Grejen som skickar data över serieporten skall väl strömförsörjas den också på något vis.
* Gärna billigt, eller bygga av gamla delar.

Någon som kommer på en lösning med WLAN (räckvidd ca 100m? med line-.of-sight) så kan jag fundera på det också.

Finns grejer från Conrad eller dylikt?
 
Redigerat:
Vet inte riktigt vad det är du ska göra, men det finns gsm-modem färdiga att ansluta direkt på serieport om det är det du söker efter. Tex Ericsson GM29.

WLAN går att trimma till 100m ganska lätt med riktantenn om det är fri sikt.
 
Tänk dig en terminalkabel mellan en sak som spottar uir sig ASCII-text och en dator som tar emot. En sådan, fast flera km lång. Gärna trådlöst. :)

Ruggad batteridrien trådlös terminalserver.
 
Redigerat:
Det måste med andra ord inte vara en internetuppkoppling via 3g? I så fall kanske någon av Digi:s moduler kunde fungera, de finns i kapslat utförande med upp till några kilometers avstånd (fri sikt).

Typ en sådan här kanske man kunde leka med 24 kbit i överföringshastighet.

http://www.digi.com/products/model.jsp?lid=EN&pgid=130&pfid=199&mtid=3193&amtid=3193&pm=Y

den här är nog ännu mer klockren, men den är inte CE-godkänd. http://www.digi.com/products/model.jsp?lid=EN&pgid=134&pfid=112&mtid=2130&amtid=2130&pm=Y
 
Senaste rekordet för WLAN jag sett är ca 381km, med fri sikt. Men utrustningen blir tyngre än 10kg... :) Annars så kan man få mycket bra räckvidder med antingen köpt Yagi (som någon tidigare nämnt) eller en egentillverkad parabol. Lätt 10km med fri-sikt. Vet inte hur det blir i skogen dock. (Dvs har inte sett några resultat eller siffror på det).

Annars så måste man ju inte köpa en inbyggd GSM/GPRS-lösning. Det går ju säkert lätt att hitta en begagnad mobil med seriekabel till. (Jag har en seriekabel till Ericssons förra eller förr-förra kontakt liggande någonstans, alltså T65 osv. som du kan få, men telefonen vill jag behålla.)
 
Jo, det slog mig att man kanske kunde fixa ihop något med en telefon. Men då måste man ha en liten dator närvarande. I och för sig borde man kunna köpa ett eval-kort för en PIC eller något, två seriportar är väl enda kravet.

Alternativt tar man en med seriport och USB och lånar ett USB-modem för 3G.
 
-MH- skrev:
Jo, det slog mig att man kanske kunde fixa ihop något med en telefon. Men då måste man ha en liten dator närvarande. I och för sig borde man kunna köpa ett eval-kort för en PIC eller något, två seriportar är väl enda kravet.

Alternativt tar man en med seriport och USB och lånar ett USB-modem för 3G.
Ja, t ex arduino (http://arduino.cc/) har jag hört mycket gott om. Opensource (dvs fritt), billigt, litet, batteridrivet och flexibelt. USB kan ev. vara lite krångligare, det beror på hur mycket de har krånglat med drivrutiner (det är ju typiskt bara serie över USB till telefonen, men man vet aldrig). Serieport är ju garanterat---bara att köra det som ett modem om det kniper. Man behöver ju ingen IP-stack om man inte måste---fast det kan ju dra med sig kostnader då förstås. Om det inte duger så får man inte glömma att kolla att det finns IP-stack-stöd.
 
Jag har köpt mig ett Arduino-kort. Det kostar ca 200 kr. Tänkte nån vacker dag bygga en övervakning av pelletsbrännare mm roligt. Kortet drivs direkt av USB-porten. Man tankar ner en utvecklingsomgivning med massor av exempel som direkt går att testa på kortet. Finns mycket kul man kan göra. Man kan även köpa s k "breadboards" som är piggy-back på kortet, t ex Ethernet-moduler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.