Behöver snabbt hjälp. Måste köpa vin till julmiddag.
Det blir kalkon, fransyska, hjort.
Vad passar?
Kom med direkta tips då jag kan inget om viner!
80-120 kr flaska.
 
Mikael_L
Hur tillagas det, vilka kryddor?
 
Redigerat:
MrPlow
Jag skulle satsat på ett lätt rödvin som kan funka med båda. En flaska bourgogne kanske?

Bourgogne Rouge Pinot Noir Labouré-Roi (nr 5475)?
 
Hur tillagas? Inte jag som bjuder. Gissar det blir som vanligt. Ugnen.
 
C
:D Påminner mig om en konversation jag inte kunde undgå att överhöra på bolaget i somras;

Tjej i 40-års åldern: -Jag skall bjuda på middag och undrar vad jag skall köpa för vin?
Personalen: -Ja det beror ju på vad det är för mat ni skall äta?
Tjejen (skruvar på sig): -Jaaeaahhh, det blir köttfärssås och spagetti...
Personalen: -OK är det en kryddig köttfärssås, eller?
Tjejen (skruvar ännu mer på sig): Njjaeeeaahh, jag vet inte riktigt, jag kommer inte att laga den själv...


7310500025971_500px.jpg
????(y)
 
  • Gilla
nypon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja är det ugnsgrillat så passar troligen smaktypen "fruktigt & smakrikt" bra, likaså tror jag smaktypen "kryddigt & mustigt" kan gå hem.

Problemet är att vi inte vet hur kraftfull maten är för att hitta ett vin som möter upp lagom. Dvs inte att vinet slår ihjäl smaken av maten eller tvärtom.
Jag skulle lite försiktigt leta efter smakklockor som är runt kl6-7 i fyllighet och max 7-8 i strävhet.

Kanske
Côtes-du-Rhône Reserve (nr 6018)
Château Pech-Latt (nr 2233)
Château de Seguin (nr 3958)
Cigarra Shiraz Tinta Barroca (nr 2565)
Copertino Riserva (nr 2077)

Är några viner som jag tycker är rätt bra och kan passa till de där rätterna.
(Problemet för mig är att jag ganska sällan köper viner för över 80:- flaskan, så jag har svårt att tipsa i din prisklass, men köp en till flarra annars! :))

Sen är det ju problemet att hjorten och kalkonen i synnerhet kan ju vara tillagade med väldigt milda smaker, då är det flesta av de viner jag föreslog antagligen lite i överkant vad det gäller fyllighet och strävhet, då känns MrPlow's tips mer passande.

Kanske köpa två olika?


edit:
Av de tips jag gav så tycker jag nog att Côtes-du-Rhône'n och Coppertinon är mina främsta tips. Coppertino var ett långt tag ett riktigt basvin hemma hos mig, helt fantastiskt vin för dom pengarna, t.o.m riktigt ordentligt med mognadstoner.
Men det var en annan årgång, den nu är sämre. Men flaskan jag tipsar är deras reserva, så den bör vara ett steg bättre.
Château de Seguin var ett vin jag köpte återkommande för några år sedan, men sen slutade jag. Jag vet inte riktigt varför. Den är säkert en helt annan årgång idag, så om den är lika bra som jag minns den är ju inte säkert. :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Eftersom det blir 12 personer, kommer jag köpa många flaskor. Tanken är jag står för vinet. I värsta fallet får familjen lite vin liggande till ... Nytt År?
Ska handla 6 av varje. Då måste en av sorterna passa/smaka gott.
 
Korvgubbe
Systembolagets personal är väldigt kunniga, ta med dig recepten och be om hjälp i butiken.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Mikael_L
Den här drack vi igår.
Cappello di Prete (nr 2727)

Riktigt bra och prisvärd. Tycker jag passar till lite kraftigare och robustare mat, grytor, stekt och grillat osv.

Men det är ett för kraftigt och fylligt vin till mat som är mild och med försiktiga smaker.

Rådet kommer försent till TS, men jag skickar ändå.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det blev 2 sorter.
Copertino Riserva (nr 2077)
och /måste kolla kvittot... ska editera
Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon (nr 2962)

Alla blev nöjda. Och jag slapp skämmas.
Tack för tipsen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.