Samma klass som titbond?
Fick nämligen denna i julklapp. Men ej hört något om detta lim förut

Flaska av Gorilla Wood Glue med beskrivning om att den är stark och användbar inom- och utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gorilla tejpen var ett stort skämt men vet inte om limmet är samma skit
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Det är ett polyuretanlim med allt vad det innebär.
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
pär h skrev:
Det är ett polyuretanlim med allt vad det innebär.
Men är trälimmet inte ngt vanligt jox? Det står att det inte foamar som gorillas vanliga polyurethane lim. Sugen på mer info :)))
 
Läser lite tester många sågar detta limmet.. titbond 3 är väll marknadens mest hållbara lim för trä förutom epoxy skulle ja tro
 
D3-klassningen tyder på att det inte är ett pu-lim, jag har i alla fall aldrig sett pu som något annat än D4. Alltså lär det vara ett PVA-lim, o alltså är sannolikheten stor att det inte är särskilt stor skillnad jmf med andra pva-lim. Vänd på flaskan och se vad det står där.
 
Hmm var kanske lite snabb eller rättare sagt inte påläst. Trodde att dom bara hade ett lim nämligen ett polyuretanlim. För det är det dom hänvisar till när någon nämner gorilla glue på forum och tidningar. Gick in på deras hemsida. Gorilla glue är ett polentan baserat lim. Men detta lim är gorilla wood glue och det är som daniel sa ett vanligt pva lim.
Ber om ursäkt skall läsa på mera nästa gång
 
Hur lång hållbarhet har titbond 3 efter den har varit öppen en gång?
 
gasto skrev:
Hur lång hållbarhet har titbond 3 efter den har varit öppen en gång?
Ursäkta sent svar... men vad menar du med "varit öppen en gång"? Menar du att flaskan varit öppnad eller?

Jag har inte så lång erfarenhet av limning men jag tror inte att den kemiska formeln för ett vanligt trälim inte kan
vara särskilt svår. Alla är baserade på polyvinylacetat med olika tillsatser som ofta får dom att heta något
exklusivt. Som t.ex. Gorilla. Det är naturligtvis skillnad på lim som ska användas ute eller inne. Mera info här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lim

Vi i "Slöjdföreningen" köper vanligtvis detta lim, funkar alldeles utmärkt: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...og-och-spackel/tralim/tralim-inne-ute-502171/

Annars finns ju Caskol från Casko, lite dyrare men ett utomordentligt bra lim. Och Bostik, och... och...

Om du är orolig av att limmet torkar i flaskan, kan du ju alltid blanda ut med lite vatten. Min gamle slöjlärare, nu även
slöjdarkompis, säger att blanda ut limmet med en aning vatten gör att limmet drar in bättre i träet och därigenom
ger en starkare fog. Limfogen är oftast starkare är vad träet är. Det finns många videor om det på "Youtube".

https://www.youtube.com/results?search_query=wood+glu+test
 
Jag har provat gorilla limmet. Gjorde ett test igår. Limmade ihop 2 ST massiva ek bitar. Lät torka 24 Tim. Sedan satte ja att i skruvstädet och började banka. Det var ej limmet som bröts i tur istället va det trät som åkte bort.. så inget dåligt lim
 
Ja har hört att titebond 3 har längre hållbarhet bäst före datum alltså efter första gången man har öppnat flaskan. Casco rekomendera att man slänger limmet efter 12 eller 24 månader efter den har varit öppnad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.