Någon som vet om man kan göra planritningar i Google sketchup gratisversionen lr om det bara går i Pro-versionen??
 
Klart du kan, men Sketchup är egentligen ett 3D program. Det du får göra är att använda måttbandet och sen dra linjer, kruxet är att linjer som innesluter ser Sketchup som objekt och det är där man oftast får problem, Faktiskt oftast enklare att dra upp väggarna en liten bit, sätta måttpilarna och sen köra en vy i 2D och få ut en bild av det.

I korthet så är problemet att det finns inga planritningar så i Sketchup, dvs den ritningen man vill ha är egentligen från programmets sätt att se det odefinerad, dvs man försöker skapa 3D-objekt som är 0 mm höga t ex och det går faktiskt inte eller det ger i alla fall inte speciellt bra resultat.

Hoppas detta gav lite användbar info?

/Kent
 
Mikael_L
Jag håller med snickarboden 100%

Rita 2D blir inget bra. Det går aldrig att gruppera linjer på ett plan på något (vettigt) sätt i sketchup.
Och då blir det i förlängningen ohållbart att jobba, man kan inte flytta på något utan att allt möjligt annat påverkas.
Då är det nästan bättre att rita i MS Paint istället.

Jag själv har också löst det genom att göra t.ex. 20mm höga väggar, dvs allt blir 3D-objekt.

Och vid utskrift klickar jag bort "perspective" och ritar ut vy från önskad ortogonal riktning.
 
bandy76 skrev:
Någon som vet om man kan göra planritningar i Google sketchup gratisversionen lr om det bara går i Pro-versionen??
Det går alldeles utmärkt att rita i 2D. Hur Pro-versionen och gratisversionen skiljer sig på den punkten vet jag inte, men för mig har det fungerat bra med gratsiversionen.
 
Jag har ritat en hel del i 2D i Sketchup. Det ät bara att skapa en rektangel som är större än det man ska rita och göra den t.ex vit. Sedan är det bara att rita på den det man egentligen vill rita. Och så köra utan perspektiv och med vy rakt uppifrån.
 
En relaterad fråga: Någon som vet hur man länkar priser till olika objekt så man ex kan rita ett trädäck och få priserna uträknade direkt? Ska gå på något sätt men har ej hittat någon bra förklaringar på detta ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.