En av tre Rumsgivartermostaten för vår vattenburna golvvärme har gått sönder och går inte att få tag på längre (Wirsbo CoSy Radio artnr 80440). Någon som har en idé kring vad göra? Byta hela systemet eller bara köpa någon viss del. Enligt tillverkaren Uppnor finns inga termostater längre. Systemet installerades 2005 när huset var nytt.

På ovanvåning har vi vanliga väggradiatorer med bara vridtermostater på elementen. Pannan är en IVT frånluftsvärmepump med utomhusgivare.

Såg reklam från ett företag Tado som man kunde installera själv. Kan det vara något?
 
  • Wirsbo CoSy Radio trådlös rumstermostat med artikelnummer 80440 och anteckning 'kök, hall'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit Wirsbo CoSy Radio rumsgivartermostat för golvvärme placerad på en vitmelerad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trist när produkter fasas ut efter så här kort tid. Kunde inte Uponor komma upp med någon lösning?
De borde ha någon ersättningslösning för produktserien kan man tycka.

Eftersom det är ett trådlöst system så brukar det inte gå att hitta produkter från andra leverantörer som kan prata med kontrollenheten.
Har du kollat termostaten för ev. lödfel/glapp etc?
 
Vet ej hur mäta om Lödfel.
Bigogar bild på central samt kopplingsschema.
 
  • Värmesystem med märkta rör och kopplingar, cirkulationspump och ventiler monterade på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat kopplingsschema för eldragningar med överhandskrivna anteckningar och färgmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fått igång termostaterna genom att radera dem från styrenheten och registrera dem igen. Verkar inte som termostaten var sönder, men ett av batterierna gav för lite spänning för att fungera. Jag har nu beställt ett nytt batteri och kör temporärt en av termostaterna även för WC/badrumsslingan. Därmed slipper jag larm från att styrenheten inte har kontakt med termostaten.

Manual för Wirsbo systemet inklusive termostater: https://www.uponor.se/-/media/count...bld_ufh_xxxx_022003_cosyradioinstallation.pdf

Tack för hjälpen.
 
Pocketbeach Pocketbeach skrev:
En av tre Rumsgivartermostaten för vår vattenburna golvvärme har gått sönder och går inte att få tag på längre (Wirsbo CoSy Radio artnr 80440). Någon som har en idé kring vad göra? Byta hela systemet eller bara köpa någon viss del. Enligt tillverkaren Uppnor finns inga termostater längre. Systemet installerades 2005 när huset var nytt.

På ovanvåning har vi vanliga väggradiatorer med bara vridtermostater på elementen. Pannan är en IVT frånluftsvärmepump med utomhusgivare.

Såg reklam från ett företag Tado som man kunde installera själv. Kan det vara något?
Jag har sju stycken sådana termostater inkl. nya batterier
 
F fredriksson.leif skrev:
Jag har sju stycken sådana termostater inkl. nya batterier
Coolt. Jag skickar ett PM.
 
Pocketbeach Pocketbeach skrev:
Coolt. Jag skickar ett PM.
Jag hittar inte ditt PM
 
F fredriksson.leif skrev:
Jag har sju stycken sådana termostater inkl. nya batterier
Har också problemet att en har dött, dock funkar det inte med att byta batteri.. så den är nog körd. Skickade PM till dig för att se ifall du har någon kvar hemma.
 
Hej! Vi fick precis samma problem och det funkar inte med att bytta batteri. Köpte du en från fredriksson.leif?
 
F fredriksson.leif skrev:
Jag har sju stycken sådana termostater inkl. nya batterier
Har du fortfarande en kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.