Hej

Jag undrar vilken IP-klass som man måste ha på termostaten till golvvärmen.
230V, vattenburen golvvärme. Termostaten skall sitta bredvid lampbrytaren innanför dörren. En vanlig brytare har väl inte så hög IP-klass eller?
Det är ett litet badrum så termostaten kommer ca 2 meter från duschkabinen.
Vore bra att veta för VVS-aren som levererar termostaten verkade inte ha full koll.

/Funkis
 
Vattenburen golvvärme och 230V termostat? Vad ärt det för system du har? Normalt har man ju 'mekaniska' termostater till vattenburen värme.
 
Inget speciellt krav. IP 21 är tillåtet.
 
Tack för svaret Logano.

pefo: Jag har både radiatorer och golvvärme och shuntar därför golvärmevattnet med en Push 12 från Virsbo. På den kan man koppla på en motor och styra den via termostaten.

/Funkis
 
OK, då fattar jag. Men hade det inte varit enklare att strypa in golvvärmen isf att ha en motor och låta termostaten på radiatorn styra allt?
 
Standard på Push 12:an är en strypventil, vanlig ratt med +/-. Jag tycker inte det är tillräckligt smidigt att ställa in. Om det är 20 minus ute så behöver den ju shunta lite hårdare än om det är 10 plus. VVS:aren tyckte också att man bara skulle strypa men icke sa nicke :)
Dessutom sitter Push 12:an inbyggd bakom en lucka i ett angränsande rum så den är inte så lättåtkomlig. Hur du menar att termostaten på radiatorn skall kunna styra allt förstår jag inte riktigt. Jag har ingen radiator i badrummet. Golvvärmen är enda värmekällan i badrummet. Jag har samma system i köket och det tycker jag är smidigt, om man är lite frusen en dag så vrider man bara upp termostaten lite, i annat fall hade jag varit tvungen att krypa in i diskbänkskåpet, montera bort bakstycket för att komma åt Push 12:an för att vrida upp strypningen lite.

/Funkis
 
Min tanke var att sätta termostaten före radiatorn och golvvärmecirkulationen så att termostaten styr bägge. Men det funkar säkert bra på ditt sätt också.
 
pefo skrev:
Min tanke var att sätta termostaten före radiatorn och golvvärmecirkulationen så att termostaten styr bägge.
Fungerar nog inte så bra eftersom framledningstemperaturen brukar för det mesta vara olika till radiatorer och golvvärmeslingor.
 
Just därför som man har PUSH12:an med tillhörande shunt så jag tror att det skulle funka utmärkt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.