Jag har läst flera inlägg som handlar om luftfyllda golvvärmeslingor men inser att jag behöver ställa frågan kopplad till just mitt eget system. Förstår inte hur tipsen exakt ska appliceras på min egen anläggning (som är en gammal Wirsbo, antagligen från 80-talet).

För en tid sedan hade vi återkommande problem med vattenpumpen. Det gjorde att värmesystemet fylldes med luft flera gånger och vi fick tömma radiatorerna varje gång. Nu när vi ville slå på golvvärmen på nedervåningen misstänker vi att även det systemet fyllts med luft. Och vi vet inte hur vi ska få bort den.

I ett källarutrymme som Gud glömde står elpannan med inbyggd varmvattenberedare och labyrinten av kopplingar kors och tvärs. Cirkulationspumpen går, men inget av de utgående rören är varma. Det enda röret som är varmt och som går mot slingorna är det jag markerat med X i fotona. Men det är bara varmt de första 40 centimeterna. Den sista metern ned not golvet är iskall. Så det är ju uppenbart att inget varmt vatten tar sig ner i golvet.

Jag vill inte börja lossa någonting förrän jag vet att jag gör rätt. Vill ju inte ha onödiga vattenläckor.
Har aldrig på de 12 åren vi bott här haft några andra problem med slingorna.

Kanske får ni ut något av fotona. Tacksam för tankar och tips om detta.

Ett värmesystem med rör, pump, säkerhetsventil och armaturer i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal värmeanläggning med rör, cirkulationspump och termometrar i ett dammigt och oputsat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åldrade rörledningar med cirkulationspump och ventiler mot en betongvägg, slitna installationer, möjlig värmesystemdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med expansionskärl, rör och ventiler i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fungera pumpen på bild 2.Kan kollas med att skruven i ändan tas bort och kika in på axeln om den snurrar. Vilka rör är varma vid shunten på bild 3, vad händer om du ställer om den, lite lurig då den går att snurra helt runt utan stopp
 
Gamla rörledningar med termostatventiler, fixerade mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett fel kan vara att ventilkäglorna har fastnat i stängt läge.
Ta bort ställdonen och kontrollera så att stiftet i ventilen går att trycka in och att det fjädrar ut. Lär behöva ha något hårt att trycka med, går normalt inte att bara trycka med fingret utan måste ha något mellan.
Om inte, knacka distinkt men försiktigt på ventilhuset och/eller trycka hårt på stiftet med tex polygrip.

Rörinstallation med ventiler och kopplingar, blå pil pekar på en specifik del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid blå pil (bägge bilderna) sitter avstängningsventil som troligen även används som justerventil.
Det kan ha fastnat skit i dessa ventiler så att flödet stryps.

Gamla rör och cirkulationspumpar i ett pannrum, möjliga tecken på underhållsbehov, markerat med pil och kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad står shunten på?
Kan någon ha rört den?
 
J jonaserik skrev:
Fungera pumpen på bild 2.Kan kollas med att skruven i ändan tas bort och kika in på axeln om den snurrar. Vilka rör är varma vid shunten på bild 3, vad händer om du ställer om den, lite lurig då den går att snurra helt runt utan stopp
Pumpen surrar i alla fall mer när strömmen slås på till den än när den slås av. Så nåt händer därinne, men ska försöka öppna och kolla.

Alla rör på bild 3 (dvs de ner mot golvet) är kalla. Det enda som är varmt är det jag markerat med rött och ett X och som sitter åt vänster ovanför pannan. Det är varmt ungefär 40 cm åt sidan men resten är kallt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ett fel kan vara att ventilkäglorna har fastnat i stängt läge.
Ta bort ställdonen och kontrollera så att stiftet i ventilen går att trycka in och att det fjädrar ut. Lär behöva ha något hårt att trycka med, går normalt inte att bara trycka med fingret utan måste ha något mellan.
Om inte, knacka distinkt men försiktigt på ventilhuset och/eller trycka hårt på stiftet med tex polygrip.

Vid blå pil (bägge bilderna) sitter avstängningsventil som troligen även används som justerventil.
Det kan ha fastnat skit i dessa ventiler så att flödet stryps.
Vad står shunten på?
Kan någon ha rört den?
Tack. Ska kolla käglorna.
Stiften har jag redan kollat. De fjädrar ut som de ska.
Hur får jag ut eventuell skit från justerventilen? Att öppna upp där innebär väl risk för vattenläckage ovanför en elpanna. Känns inte så stabilt.
Shunten har absolut ingen rört. Den har stått i samma läge. Försökte ändra läge för någon dag sedan men det var omöjligt att rubba den.
 
Vattnet i radiatorkretsen brukar bli svart med tiden, det är ett tecken på dels att järnrör, radiatorer etc rostar lite grann (tills syret tar slut), dels att vattnet är syrefattigt. Dessa små rostpartiklar lägger sig där det är ”stillastående” vatten tex längst ner i radiatorer, dels kan de sätta sig i ventiler.

Returventilerna ska normalt vara täta, men de kan läcka lit, så att ha en skräptrasa under när man tar bort täcklocket är inte fel. Kan börja läcka (mer) när man börjar skruva på ventilen.
Viktigt är att komma ihåg hur mycket man skruvar och åt vilket håll.

Var försiktig om du skruvar upp ventilen, det brukar sitta ett stopp så att det inte går att skruva bort ventilkäglan men jag har varit med om att det inte har funnits något stopp utan fått ut hela ventilkäglan, då kommer det ”mycket” vatten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vattnet i radiatorkretsen brukar bli svart med tiden, det är ett tecken på dels att järnrör, radiatorer etc rostar lite grann (tills syret tar slut), dels att vattnet är syrefattigt. Dessa små rostpartiklar lägger sig där det är ”stillastående” vatten tex längst ner i radiatorer, dels kan de sätta sig i ventiler.

Returventilerna ska normalt vara täta, men de kan läcka lit, så att ha en skräptrasa under när man tar bort täcklocket är inte fel. Kan börja läcka (mer) när man börjar skruva på ventilen.
Viktigt är att komma ihåg hur mycket man skruvar och åt vilket håll.

Var försiktig om du skruvar upp ventilen, det brukar sitta ett stopp så att det inte går att skruva bort ventilkäglan men jag har varit med om att det inte har funnits något stopp utan fått ut hela ventilkäglan, då kommer det ”mycket” vatten.
Skruvade av toppen på där jag tror du menar att ventilkäglorna sitter. Därinne sitter två hål där en sexkantsnyckel passar. Är det dessa jag ska lossa?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vattnet i radiatorkretsen brukar bli svart med tiden, det är ett tecken på dels att järnrör, radiatorer etc rostar lite grann (tills syret tar slut), dels att vattnet är syrefattigt. Dessa små rostpartiklar lägger sig där det är ”stillastående” vatten tex längst ner i radiatorer, dels kan de sätta sig i ventiler.

Returventilerna ska normalt vara täta, men de kan läcka lit, så att ha en skräptrasa under när man tar bort täcklocket är inte fel. Kan börja läcka (mer) när man börjar skruva på ventilen.
Viktigt är att komma ihåg hur mycket man skruvar och åt vilket håll.

Var försiktig om du skruvar upp ventilen, det brukar sitta ett stopp så att det inte går att skruva bort ventilkäglan men jag har varit med om att det inte har funnits något stopp utan fått ut hela ventilkäglan, då kommer det ”mycket” vatten.
Men inget av rören nere vid golvet är varma. Så det verkar ju som att det uppvärmda vattnet stannar i nivå med ovansidan av pannan. Där är det alltså ett av rören som är varmt c:a 40 cm i sidled. Därefter kallt.
Och detta handlar alltså inte om luft i systemet? Ingen av er har antytt det.
 
Z zingo skrev:
Skruvade av toppen på där jag tror du menar att ventilkäglorna sitter. Därinne sitter två hål där en sexkantsnyckel passar. Är det dessa jag ska lossa?
Ja.


Z zingo skrev:
Men inget av rören nere vid golvet är varma. Så det verkar ju som att det uppvärmda vattnet stannar i nivå med ovansidan av pannan. Där är det alltså ett av rören som är varmt c:a 40 cm i sidled. Därefter kallt.
Och detta handlar alltså inte om luft i systemet? Ingen av er har antytt det.
Har du inget flöde i någon slinga så blir det inget flöde i gemensamma ledningen heller å då blir vattnet/röret kallt.

Att det är varmt 40cm beror till största delen av att det är ledningsvärme eller eventuellt pyttelitet flöde.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja.




Har du inget flöde i någon slinga så blir det inget flöde i gemensamma ledningen heller å då blir vattnet/röret kallt.

Att det är varmt 40cm beror till största delen av att det är ledningsvärme eller eventuellt pyttelitet flöde.
Så då är det mest troliga att det är stopp innan den delen av röret som är varmt?
Men jag ska alltså utesluta "luft i systemet"?
 
Z zingo skrev:
Så då är det mest troliga att det är stopp innan den delen av röret som är varmt?
Men jag ska alltså utesluta "luft i systemet"?
Lossade skruven på cirkulationspumpen och såg att axeln roterade. Satte dit den igen och inom en minut var hela röret fram till shunten riktigt varmt. Men efter shunten är det betydligt svalare. Är det för att returvattnet blandas med det varma där? Shunten står på 5 av 5
 
Shunten. Ta av den svarta ratten, axeln har en fasning och den delen markerar stängd om den står mot ett rör. I ditt fal om systemet/elementens rör är från vänster, så ska den fasade delen stå mot röret uppe till höger om ingen värme behövs. För värme så vrids den till höger . Är du med.
 
J jonaserik skrev:
Shunten. Ta av den svarta ratten, axeln har en fasning och den delen markerar stängd om den står mot ett rör. I ditt fal om systemet/elementens rör är från vänster, så ska den fasade delen stå mot röret uppe till höger om ingen värme behövs. För värme så vrids den till höger . Är du med.
Har försökt vrida och "ta av den" men den sitter stenhårt. Omöjligt att rucka den och vågar inte ta hårdare.
 
Sitter en skruv i centrum. är den borta. Sätt in något bakom och bänd lite, variera mellan uppe nere. Går et inte att vrida på den svarta över huvud taget.
 
J jonaserik skrev:
Sitter en skruv i centrum. är den borta. Sätt in något bakom och bänd lite, variera mellan uppe nere. Går et inte att vrida på den svarta över huvud taget.
Ok, ska försöka igen.
Men vad ska den stå på?
Nu står den på 5 av 5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.