Hej,
ska försöka lägga ned ett tomrör golvvärmeslang för framtida bruk i botten på en flytspackelkaka som jag ska göra iordning kommande vecka. Först armering mot spånskivan och sedan vattenslingan. Första kakan ska vara 25 mm och sedan lägger jag ännu en kaka fast gjuter även in en elvärmeslinga som ska värma golvet de första åren. Totalt blir kakan på 35 mm.

Hur som helst; tänkte att vattenslingans rör ska komma upp ur golvet längs med ena väggen där jag ska bygga någon sorts låg bröstpanel/skåp.
Sen i framtiden om jag fixar bergvärme hemma så kan jag köra denna golvvärme på vattenslinga istället.

Men nu när jag börjat planera det lite mer i skallen så blev jag orolig att detta rör inte får komma upp ur golvet... Eller är det bara i badrum som detta anses vara en riskkonstruktion med vattenrör upp ur golv?
Har jag överanalyserat mig själv nu eller vad är gängse standard att göra?

Hoppas jag inte är allt för otydlig i min frågeställning!

Mvh / Tobias
 
Är det inte i ett badrum så ser jag inget problem.
Dock tycker jag beräknad tjocklek på flytspacklet är lite för tunt, såklart beroende på diameter på slangen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tack för svaret Jörgen. Armeringsnätet var 2,5 mm tjockt tror jag och slangen är 12 mm. Så tror inte det ska vara någon fara med 25 mm. Sen ovanpå de 35 mm flytspackel så blir det granitskivor. Så det är väl en 10 mm till. Borde bli ett ganska bra block till slut:)
 
Det blir säkert ok, men tycker iaf att det är lite spackel, tänk på att du får aldrig ner armeringen eller slangen dikt mot undergolvet.
Personligen skulle jag nog försöka ha iaf min 20mm spackel över slangen.
Har du tight med höjderna förstår jag dig.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…

Bästa svaret

Det man inte skall ha eller försöka undvika är rör som kommer upp ur golv som är försett med tätskikt. Tex i badrum eller tvättstuga.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.