Hej,

Efter renovering av badrum så får jag inte riktigt varmt där längre.
- Ovanpå slingorna ligger nu 30-50mm flytspackel, men jag tänker att det bara ökar trögheten. Värmeflödet borde inte påverkas så mycket.
- Inga termostater (varken före eller efter renoveringen)
- Jag har öppnat badrumsslingan så mycket det går
- Jag har strypt övriga slingor i samma fördelare så mycket jag kan (innan de andra rummen blir för kalla).
- Cirkpumpen går på hög hastighet
- Det är bra värme i övriga rum, både uppe och nere
- Framledningen är varm och returen sval, så vattnet är inte helt stilla. Men lågt flöde (annars tycker jag att returen skulle ha varit varmare)

Ett tänkbart scenario är att golvvärmeslingan till badrummet kan ha fått en knäck så det är dåligt flöde / högt tryckfall.

Finns det något sätt att mäta upp tryckfallet i en slinga?
Om jag
- Stänger ingående/utgående vatten till hela fördelaren
- Stänger alla golvslingor utom en
- Kopplar in någon pump/instrument på avtappningskranarna
Så tänker jag att det borde gå att mäta motstånd/flöde/tryckfall i slingan

Hur gör man sånt här? Den första rörläggaren jag pratade med hade inga bra ideer mer än att plocka isär och spola en slinga i taget och "se" hur stort flödet är...

Så nu hoppas jag på er!

Mvh, Peter
 
Vad är det för tillverkare på slang/fördelare, grovlek på slangen och slinglängd?

Vissa tillverkare har flödesmätare, ev som tillval, på sina fördelare. Ett annat enkelt sätt även om det kräver att man kopplar ifrån slingan är att spola den och jämföra flödet genom men då krävs det lite erfarenhet av vad som är normalt givet diameter på slang och längden på slingan. Ett skapligt flöde genom ska man givetvis se. Kopplar man på 6-10bar och det bara sipprar genom kan man ju dra slutsatsen att något har hänt som stryper flödet.
 
  • Gilla
Alltiallokillen
  • Laddar…
Systemet kommer från Wirsbo år 1994. Kan ni se från bilderna vad systemet heter?

Slangen är 20mm yttermått och badrummet har den absolut kortaste slingan på hela våningen.
Jag har kollat ställdonen och "piggen" fjädrar upp fint på alla slingorna.
Ingen strypning i "hattarna" på framlednignen utan bara på returen (insex-justeringen under locket)

Jag är sugen på att mäta tryckfallet eller flödet i varje slinga. Några tips på vilken utrustning jag behöver och hur jag går tillväga?

Tack!

Närbild på äldre Wirsbo-rörsystem med synlig märkning och anslutna 20mm rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Wirsbo värmesystem från 1994 med flera kopplade 20mm slangar och märkta ställdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.