Hej.
Vi håller på att renovera ett helt hus och har aldrig gjort det innan.
Just nu är det badrum med klinker som hantverkarna håller på med och jag har en fundering angående nåt som dykt upp.
De har precis gjort "lagret" med elektrisk golvvärme och flytspacklat.
När jag kommer till huset så har värmeslingan lossnat och flutit upp i spacklet.
De har tryckt ner slingan igen med tyngder men man ser siluetten av kabeln på flera ställen.
Jag är som sagt helt okunnig men jag tror att det är givarslangen(?), den ligger korsad över en av slingorna.
Man kan inte se riktigt om det är korsat på fler ställen.
Jag är väldigt skeptisk till detta men elektrikern säger att det inte är några problem, stämmer det och vad bör eller måste man göra?
 
S sarutobi skrev:
Hej.
Vi håller på att renovera ett helt hus och har aldrig gjort det innan.
Just nu är det badrum med klinker som hantverkarna håller på med och jag har en fundering angående nåt som dykt upp.
De har precis gjort "lagret" med elektrisk golvvärme och flytspacklat.
När jag kommer till huset så har värmeslingan lossnat och flutit upp i spacklet.
De har tryckt ner slingan igen med tyngder men man ser siluetten av kabeln på flera ställen.
Jag är som sagt helt okunnig men jag tror att det är givarslangen(?), den ligger korsad över en av slingorna.
Man kan inte se riktigt om det är korsat på fler ställen.
Jag är väldigt skeptisk till detta men elektrikern säger att det inte är några problem, stämmer det och vad bör eller måste man göra?
S sarutobi skrev:
Hej.
Vi håller på att renovera ett helt hus och har aldrig gjort det innan.
Just nu är det badrum med klinker som hantverkarna håller på med och jag har en fundering angående nåt som dykt upp.
De har precis gjort "lagret" med elektrisk golvvärme och flytspacklat.
När jag kommer till huset så har värmeslingan lossnat och flutit upp i spacklet.
De har tryckt ner slingan igen med tyngder men man ser siluetten av kabeln på flera ställen.
Jag är som sagt helt okunnig men jag tror att det är givarslangen(?), den ligger korsad över en av slingorna.
Man kan inte se riktigt om det är korsat på fler ställen.
Jag är väldigt skeptisk till detta men elektrikern säger att det inte är några problem, stämmer det och vad bör eller måste man göra?
Välkommen till forumet!
Ta en bild och dela.
 
Z
Du kan också be elektrikern om bilder på förläggningen. Dom flesta seriösa elektrikerna tar kort på slingan som sedan lämnas till tillverkaren för längre garanti eller sparas av elfirman så att man kan bevisa hur slingan är laggd om det uppstår problem!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Du kan också be elektrikern om bilder på förläggningen. Dom flesta seriösa elektrikerna tar kort på slingan som sedan lämnas till tillverkaren för längre garanti eller sparas av elfirman så att man kan bevisa hur slingan är laggd om det uppstår problem!
T Tompafix skrev:
Välkommen till forumet!
Ta en bild och dela.
Jag har efterfrågat bild på hur det är lagt.
Frågan är väl om det spelar någon roll hur det låg om det lossnat efteråt.
Bifogar några bilder.
Man kan se lite av givarslangen på ena bilden, den svänger av och ser ut att korsa en slinga ca 5-10cm ut från väggen, det ser ut som den går under slingan, men vet inte säkert om det korsar helt.
Men rakt ligger den inte iaf.
Den kanske låg så från början, jag har ju inte sett nåt förrän det var spacklat.

En närbild på en ojämn yta med vit puder eller damm, skuggor skapar kontrast, möjligt byggmaterial eller mjöl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit yta med små smutspartiklar och en svag skugga eller veck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 692466
 
  • Blå ram, våt betong med fotavtryck, tappade verktyg, byggarbetsplatsfel, oavsiktlig betongstöpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z
Be om bilder och ifyllt garantibevis, sen ringer du till tillverkaren och frågar om förläggningen är ok. Att korsa golvgivarslangen är inte okej.
 
Z Zharz skrev:
Be om bilder och ifyllt garantibevis, sen ringer du till tillverkaren och frågar om förläggningen är ok. Att korsa golvgivarslangen är inte okej.
Tack för svar, får göra så.
Har bett om bilder men vad gör man om det inte finns några?
Och hur gör man om tillverkaren inte godkänner?
 
S sarutobi skrev:
Tack för svar, får göra så.
Har bett om bilder men vad gör man om det inte finns några?
Och hur gör man om tillverkaren inte godkänner?
-Bilar upp golvet och gör om
Eller
-prisavdrag
 
T
Kan omöjligen vara en elektriker som har lagt elslingan. En seriös elfirma fotar alltid läggningen samt mäter resistansen i slingan så att den är hel. Detta registreras sedan så att tillverkaren kan lämna en garanti

Och nej, man korsar absolut inte en givarekabeln med slingan.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.