Tjena
Nu har jag kommit så pass långt att det är dags för golvvärme och armering.
Tänkte först häfta fast armeringen i spånskivan och fästa vattenslingorna med buntband och limma elslingorna med limpicka (ska ha både el och vatten).

Nu läste jag dock en annan variant där en kille lagt slingorna först, sedan satt fast dem med uppochnervända golvvärmeplåtar som häftats fast i golvet, sedan verkar han ha lagt armeringen uppepå och gjutit in rubbet.

Spelar det någon roll hur man gör? Om jag räknar rätt vinner man 5mm i höjd på att gjuta in armeringen uppepå slangarna. Slangen täcks av 15 mm inkl armering. Annars blir det 5mm nät, + slang och 15mm uppepå slangen.
 
T
Kör på ditt första förslag!
 
Mikael_L
Holpers skrev:
Nu läste jag dock en annan variant där en kille lagt slingorna först, sedan satt fast dem med uppochnervända golvvärmeplåtar som häftats fast i golvet, sedan verkar han ha lagt armeringen uppepå och gjutit in rubbet.
Den lösningen känns ju på flera sätt ganska attraktiv.

Men jag kan se ett avgörande fel i lösningen, och det är att flytspacklet får ganska lite fästyta mot golvspånet pga GV-plåtarna, och det gör kanske att samverkanseffekten i konstruktionen golvspån + flytspackel inte blir så bra.
Dvs att golvet inte alls blir så hållfast och böjstyvt som det annars kan bli.

Men jag ska nogsamt påpeka att jag inte egentligen kan något om detta, utan bara för ett slags förnuftsresonemang här.
 
Om man primar spånskivan och skippar plåtarna för de behövs ju ändå inte.
Att ha armeringen ovanför slangen ger något mindre bygghöjd, kräver mindre spackel, på mina 10 kvm blir 5mm ca 200kg spackel väl?.

Tänk scenariot att man i steg 1 bara flyter in och täcker slangen och låter detta stelna, i steg två primar man ytan igen och slänger på armeringen och gjuter fallet. Då är ju armeringen i botten av spackelkaka nr 2. Detta borde väl vara ok?
 
Vad är det som hindrar dig från att följa anvisningarna från tillverkaren, i stället för att bli konstruktör av ett eget system som troligtvis inte är godkänt av någon.
 
  • Gilla
Elektriker08
  • Laddar…
Holpers: japp så kan man göra, enl. Ardex anvisningar så ska man då ha min 12mm över rörhjässa

alltså täck slangen, prima och montera armeringsnät med tex smältlim, min 12mm spackel vid brunnen.
Det är för att få böjstyvheten i golvet, då har man en 12mm spackelkaka som är sammahängande, precis som när man bara spacklar in elvärme

Ardex K75 där är åtgången 1,7kg / mm / m², i ditt fall blir det alltså 5*1,7*10= 85kg extra
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Mikael_L
Är det möjligt (och möjligen bättre?) att lägga ut GV-slangen, lägga armeringsnätet på slangen och sen flyta upp till färdig höjd på en gång, isf i två omgångar?
 
nino skrev:
Holpers: japp så kan man göra, enl. Ardex anvisningar så ska man då ha min 12mm över rörhjässa. alltså täck slangen, prima och montera armeringsnät med tex smältlim, min 12mm spackel vid brunnen.

Ardex K75 där är åtgången 1,7kg / mm / m², i ditt fall blir det alltså 5*1,7*10= 85kg extra
Tack, räknade lite fel, räknade på en cm och 20kg/kvm.
Men sunt förnuft säger mig också att detta fungerar eftersom jag får det man behöver, dvs en minst 12 mm spackelkaka med armering i botten. Ardex är då bättre än ex byggmax som kräver minst 15mm. Man vill ju gärna slippa springa ihjäl sig med säckar 2 plan upp om man slipper, det är värt några spänn extra.


Cecar33 - vad är det som hindrar dig från att vara en trevlig kille på måndag morgonen? :(
 
Cecar33 - vad är det som hindrar dig från att vara en trevlig kille på måndag morgonen? :(


??!
 
Mitt inlägg var för den som vill veta, och möjligtvis missat att det är så att om man hittar på egna lösningar och inte följer tillverkarens angivna användningssätt då gäller inga garantier. Det är även mycket tveksamt att försäkringsbolagen ersätter skador som ev. uppstår. Därför följer man alla anvisningar från punkt 1 och man blandar inte olika tillverkares olika ingående komponenter.
 
Mikael_L
Ja du la in ett högst relevant inlägg, cesar33.

Och jag kan inte heller se var du skulle varit otrevlig. Det var väl bara en ganska rak fråga, varför inte helt enkelt följa en färdig instruktion.
 
  • Gilla
Elektriker08
  • Laddar…
Det är rätt gott om smådryga inlägg på byggahus, jag tycker att det är tråkigt. Nu kanske ditt inlägg var i all vänlig mening men när jag läser det så tycker jag att det verkar onödigt. Om jag redan visste svaret så skulle jag inte fråga vad du tycker är en dum fråga.

Nu visade det ju sig dessutom att det går att göra en godkänd lösning med armeringen ovanför en tidigare ingjuten vattenslinga eftersom armeringen ändå hamnar i botten på en godkänd spackelkaka ovanpå. Så min egna korkade lösning verkade funka. Ofta kan det ju vara så att en lösning inte alltid funkar i alla lägen, ibland måste man tänka lite själv också.
 
T
Synd att folk ska vara så "känsliga" på detta forum........:confused:
 
Mikael_L
Jag har själv lite olika funderingar vad det gäller sådan här flytspackling.

Kan man t.ex. byta ut armeringsnätet mot något slags fiberförstärkt spackel?
 
nu är det ju så att cecar33 har helt rätt, det jag har hänvisat till är som sagt var Ardex lösning och den är för deras produkter inte någon annans.

Mikael_L: på spånskiva ska man ha armeringsnät ( tror att de flesta spackeltillverkare kräver det) och fiberförstärkt spackel.
I BKRs branschregler står det att angivet att det ska vara ett rostfritt 2,5mm nät med max 100mm ruta (är osäker på exakt vad det står om näten, men nått i stil med det jag skrev) så man får inte använda glasfibernät som vissa tillverkare säljer och säkert funkar lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.