Hjälp.

Jag ligger lite sömnlös efter att ha lagt ett värmegolv från Thermotech, ROT12, i cellplast skivor. Instruktionen var oklar hur man exakt skulle lösa fram- och retur mot fördelaren. (Jag är såklart glad amatör, speciellt när det gäller vattenburen golvvärme.)

Vi gjorde så att vi kapade till skivorna med sticksåg, och behöll plåtarna så mycket det gick för värmespridning och stabilitet men filade av graderna ordentligt. Se bilden.

Har jag gjort bort mig nu? Blir rädd att golvets rörelse kan orsaka "skavande" mellan slang och plåtkant. I och för sig är slangarna 2mm tjocka och riktigt hårda och stabila men .. Vad tror ni? Bör jag riva upp golvet igen och åtgärda detta?

20120925_074732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ligger metallen från plåten ända fram till böjjen eller ligger det bara frigolit där böjen är?
 
Hej. Önskar att jag såg mer hur nära plåten de ligger.
Du har ju varit noggrann och det ser överlag bra ut.
2mm R som du säger en hyfsat godsstorlek
och slangarna borde dessutom inte röra sig så
mkt. Om du märker att golvet sviktar väldigt mkt
eller att det knarrar på de ställen du absolut
inte vill ha rörelser borde du göra ngt. Annars
tror jag att du kan ta det lugnt./ Christian
 
Det ser inte ut att vara någon fara, jag brukar bocka plåtkanten som en halvkona där slangen går i, då gör det inget med lite grader heller.
 
Nu framgår det inte på bilden vart rören tar vägen sedan och vad det är för rör dvs tur- eller returrör.

Men man brukar hålla ett litet avstånd mellan tur- och returrören så att utgående (tur) rör inte kyls av ingående (retur) rör.

På bilden ligger 6 stycken rör tätt intill varandra vilket kommer att påverka resp. rörs temperatur.

När jag gjorde min golvvärmeläggning i uterummet så sa försäljaren att jag skulle avsluta plåtarna ca. 1-2 cm före radien på röret för att inte plåten skulle skava i röret eftersom den kommer att röra sig lite när värmen växlar i röret. Speciellt för avslutningar där man kapar plåten, då kapsnitten blir lite vassare i kanten än ett färdigt (förtillverkat) plåtavslut.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Det är så grymt schysst att folk här engagerar sig i andras problem och huvudbryderier. Ger en förnyad tilltro till människan. ;)

Golvet sviktar inte alls (på denna plats iallafall :) ). Jag har ritat in på bilden exakt vart plåtskarven är i respektive böj. Som jag ser det är det nog böjen med ett utropstecken som känns mest "osäker" nu när jag tänker på det. De andra är såpass mjukt böjda att slangen inte nämnvärt "klämmer" mot plåten.
2012-09-26 09-58-22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men för att förtydliga lite så vi pratar om samma "problem". Jag oroar mig för plåtskarven nere i själva vulsten där plastslangen ligger mot. Plåtskarvarna ovanpå själva skivan är mindre orolig för. De ligger ca 1 mm ovanför slangen (slangen är 12 mm, cellplastskivan är 13 mm) och har heller inga vassa grader. Men är det någon som anser att de (också) är ett problem?
 
roli skrev:
Nu framgår det inte på bilden vart rören tar vägen sedan och vad det är för rör dvs tur- eller returrör.

Men man brukar hålla ett litet avstånd mellan tur- och returrören så att utgående (tur) rör inte kyls av ingående (retur) rör.

På bilden ligger 6 stycken rör tätt intill varandra vilket kommer att påverka resp. rörs temperatur.

När jag gjorde min golvvärmeläggning i uterummet så sa försäljaren att jag skulle avsluta plåtarna ca. 1-2 cm före radien på röret för att inte plåten skulle skava i röret eftersom den kommer att röra sig lite när värmen växlar i röret. Speciellt för avslutningar där man kapar plåten, då kapsnitten blir lite vassare i kanten än ett färdigt (förtillverkat) plåtavslut.
Tillopp och retur ligger bredvid varandra i. Varannan slang så att säga. Men inte kan väl det göra så mycket för värmeförlust? Returen borde ju knappast vara mycket kallare än undergolvet eller luften runt omkring, snarare tvärtom?

Jo, jag har ju samma tanke nu med risk för skavning. Men för alla vändskivor jag följt installationsanvisningarna exakt, och där ligger faktiskt plåtskarven (även kapade) precis i början på "radien". Dock med mjukare/större böjar så det känns inte som några problem på de ställena. Böjarna på bilden är ju in/ut mot GVF och där blev det lite skarpare sväng.
 
mag00 skrev:
Returen borde ju knappast vara mycket kallare än undergolvet eller luften runt omkring, snarare tvärtom?
Har du ingen skillnad på mellan tur och retur så avger ju golvet ingen värme.
Ligger då returen som bör ha några graders lägre temp än utgående rör, precis mot utgående rör som kommer ju utgående röret att avge värme till det inkommande och golvet tappar i värmeavgivning.....
 
roli skrev:
Har du ingen skillnad på mellan tur och retur så avger ju golvet ingen värme.
Ligger då returen som bör ha några graders lägre temp än utgående rör, precis mot utgående rör som kommer ju utgående röret att avge värme till det inkommande och golvet tappar i värmeavgivning.....
Jo, det är klart att det är temperaturskillnad mellan tillopp och retur. Vad jag menar är att den värmeförlust som sker pga. att tillopp och retur ligger intill varandra borde vara mycket marginell jämfört med den värmeförlust som ändå sker vid framledningen från VP till golvet pga. andra orsaker. Men, "point taken". :)
 
Hur lång är sträckan som alla sex rören går tätt tillsammans?
 
vojma skrev:
Hur lång är sträckan som alla sex rören går tätt tillsammans?
Max ca 1,5 meter skulle jag tippa. Det är bara fram till fördelaren som sitter i rummet intill.
 
Visst kommer du att få en kyl/värmeöverföring men det kommer ju att vara ett nollsummespel så det är nog inget att ta i beaktande. Hade sträckan däremot varit typ 15-20 meter så hade du blivit tvungen att öka framledningstemperaturen ganska mycket för att kompensera för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.