Hjälp.

Jag ligger lite sömnlös efter att ha lagt ett värmegolv från Thermotech, ROT12, i cellplast skivor. Instruktionen var oklar hur man exakt skulle lösa fram- och retur mot fördelaren. (Jag är såklart glad amatör, speciellt när det gäller vattenburen golvvärme.)

Vi gjorde så att vi kapade till skivorna med sticksåg, och behöll plåtarna så mycket det gick för värmespridning och stabilitet men filade av graderna ordentligt. Se bilden.

Har jag gjort bort mig nu? Blir rädd att golvets rörelse kan orsaka "skavande" mellan slang och plåtkant. I och för sig är slangarna 2mm tjocka och riktigt hårda och stabila men .. Vad tror ni? Bör jag riva upp golvet igen och åtgärda detta?

20120925_074732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ligger metallen från plåten ända fram till böjjen eller ligger det bara frigolit där böjen är?
 
Hej. Önskar att jag såg mer hur nära plåten de ligger.
Du har ju varit noggrann och det ser överlag bra ut.
2mm R som du säger en hyfsat godsstorlek
och slangarna borde dessutom inte röra sig så
mkt. Om du märker att golvet sviktar väldigt mkt
eller att det knarrar på de ställen du absolut
inte vill ha rörelser borde du göra ngt. Annars
tror jag att du kan ta det lugnt./ Christian
 
Det ser inte ut att vara någon fara, jag brukar bocka plåtkanten som en halvkona där slangen går i, då gör det inget med lite grader heller.
 
Nu framgår det inte på bilden vart rören tar vägen sedan och vad det är för rör dvs tur- eller returrör.

Men man brukar hålla ett litet avstånd mellan tur- och returrören så att utgående (tur) rör inte kyls av ingående (retur) rör.

På bilden ligger 6 stycken rör tätt intill varandra vilket kommer att påverka resp. rörs temperatur.