Har sökt lite men vet inte om jag söker på fel saker eller om jag helt enkelt missar.

Håller på med mitt badrum nu, har slängt på 22mm spänskivor på golvet på reglarna som ligger under 600cc. Jag hade tänkt att använda floorewas golvvärme"kit" för vattenburen golvvärme. Min idé var:

golvspån 22mm
floorewa skivor med rör (13-15mm)
flytspackel
kakel/klinker


Hur mycket behöver man flytspackla egentligen?
Ska man lägga nån primer på spånskivorna?

/Markus
 
K
Du kommer antagligen bli tvungen att spackla runt 25-30 mm.
 
såpass..

Läste lite i FAQ'en här under badrum

"Ovanpå golvspånskivorna läggs en formstabil avjämningsmassa (flytspackel) i en tjocklek av minst 12 mm. Har man golvvärmeslingor så ska spacklet läggas minst 15 mm tjockt på det tunnaste stället, om slingorna är max 7 mm i diameter (Eventuellt kan det krävas ännu tjockare med flytspackel ovanför värmeslingorna för att minska risken för sprickbildning, kolla med leverantören)."

Om man ändå måste flyta 25-30mm med floorewa golvvärmeskivor så kan man ju lika gärna lägga golvvärmerör lösa direkt på spånskivorna och flyta 30-40mm. Då "slipper" man ju floorewa skivorna.

Tycker 25-30mm låter mycket.. 15mm hade jag nog gissat legat närmare sanningen igår när jag skrev inlägget.

Golvet kan väl inte bli sämre för att jag lägger dit floorewa skivor.. eller?

Om jag istället lägger wirsbos golvspånsskivor som är fasade för golvvärme, behöver jag även då flyta 25-30mm?
 
Redigerat:
K
Du ska helt enkelt tänka flytande golv på floorewa dvs. ca 25-30 mm med spackel. Samma på värmeplåtar och spårade spånskivor. Sätter du värmeröret direkt på massiv spån så bör du endast tänka på minimum över rör. Enligt tillverkare av rör och spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.