Hej!

Jag håller på att sakta men säkert bygga om huset från radiatorsystem till golvvärme och skulle vilja ha skilda shuntsystem tills dess att hela huset är ombyggt.

Som läget är idag, är "golvvärmegruppen" kopplad efter shunten vilket gör att jag inte får någon värme i golvet när shunten är stängd. Man vill ju gärna ha varmt golv även när man inte shuntar ut så mycket till elementen.

Kan man koppla "golvvärmegruppen" direkt på laddledningen till ack-tankarna? Har en Push 22A. Tycker att det borde gå.

Finns det någon anledning till att ha en extra shunt innan golvvärmen?
 
1. Ja, men håll dig på tanksidan om laddomaten

2. Nej.
 
Tack Mats!

Misstänkte att det var så.
 
Om vi talar om vedvärmt vatten, vilket jag antar att vi gör här så kan det vara bra att ha någon typ av säkerhetssystem för att skydda golvslangar och golvkonstruktioner/ytskikt från för höga temperaturer.

Om något går snett så kan du i värsta fall pumpa ut 100 gradigt vatten till slangar och golv. Kan bli enorma skador beroende på hur golvvärmesystemet är byggt.
Själv har jag kopplat strömmen till min golvvärmepump via en anliggningstermostat som sitter på röret efter shunten. Termostaten bryter strömmen till pumpen om det blir för varmt.
Inte idiotsäkert, men ändå ett extra skydd.

Lycka till.
 
Mmm, kanske kan vara något. Hur stor risk är det att termostaten till shuntgruppen lägger av? Och isåfall, blir det att den skickar ut för varmt vatten eller börjar den skicka kallt när den börjar strula?

En blandningsventil brukar ju hänga sig i varmt läge tyvärr...undrar om det är likadant med termostaten till shuntgruppen?

Alternativet är ju att man sätter en shuntventil innan golvvärmen som begränsar framledningen helt.

Någon som vet om man verkligen behöver säkra upp sig eller om det är till att ha både hängslen och livrem?
 
Tompa74 skrev:
Mmm, kanske kan vara något. Hur stor risk är det att termostaten till shuntgruppen lägger av? Och isåfall, blir det att den skickar ut för varmt vatten eller börjar den skicka kallt när den börjar strula?

En blandningsventil brukar ju hänga sig i varmt läge tyvärr...undrar om det är likadant med termostaten till shuntgruppen?

Alternativet är ju att man sätter en shuntventil innan golvvärmen som begränsar framledningen helt.

Någon som vet om man verkligen behöver säkra upp sig eller om det är till att ha både hängslen och livrem?
Äh, nu ska man ju inte måla fan på väggen.
Det brukar ju inte hända nåt. men en termostat på pumpen tyckte jag var en billig och enkel åtgärd.
Har man bara radiatorer spelar det kanske mindre roll, men det vore faktiskt jobbigt för mig om jag skulle köra ut 100gr i mina golv.
Jag har flera felkällor hos mig. (motor till shunten kan kanske lossna eller fastna i felläge? framledningsgivaren kan kanske lossna eller få nåt annat fel? elektoniken i reglercentralen kanske får frispel eller går sönder? utegivaren kanske får fel och tror att det är 1000gr kallt ute, eller nåt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.