Jag ska lägga vattenburen golvvärme i mellanbjälklaget i mitt utbygge. Har räknat endel på olika lösningar. Jag tycker golvvärme plåten är väldans dyr. Hur effektiv är den igentligen? Är den till för att sprida värmen? Varför är den i så fall av alu? Är den av alu för attt värmen ska hållas kvar på rätt sida och inte gå ner i källartaket genom bjälklaget som är isolerat med 20cm. Skulle värmen sjunka genom 20cm iso iställetför att stiga genom 22mm spån?

Har nån sett nån dokumenterad effekt?

Mvh Niklas
 
Aluminium leder värme mycket bra.
Plåtarna är till för att leda och fördela värmen mot golvbeläggningen och vet av egen erfarenhet att om man misslyckas med att få plåtarna anliggande mot tex spånskivan eller golvträet så blir golvvärmens funktion avsevärt sämre.
 
Jag kan helt klart rekomendera att du ska använda golvvärmeplåtar. Dom är till för att du ska få en jämn fördelning av värmen i golvet.
 
larsbj skrev:
Aluminium leder värme mycket bra.
Plåtarna är till för att leda och fördela värmen mot golvbeläggningen och vet av egen erfarenhet att om man misslyckas med att få plåtarna anliggande mot tex spånskivan eller golvträet så blir golvvärmens funktion avsevärt sämre.
Har fått för mig att alu inte leder värme bra men att den håller kvar värmen på rätt sida. (Tänker alu folie runt mat) Skulle inte stålplåt leda minst lika bra om inte bättre? Alu är väl ganska mycket dyrare.
 
vedex83 skrev:
Jag kan helt klart rekomendera att du ska använda golvvärmeplåtar. Dom är till för att du ska få en jämn fördelning av värmen i golvet.
Menar du att det skulle bli varmt bara precis ovanför slangen annars? Att golvet är varmt 2cm sen kallt 28cm och varmt 2cm osv (randigt)

Man behöver ju inte ha plåtar om man flyter in slangen, varför blir inte det golvet "randigt" med endast några cm flyt?
 
Aluminium leder värme 4 gånger bättre än järn det är bara guld silver och koppar som är bättre.

Anledningen att man behöver fördela värmen över hela ytan med plåtarna är att annars blir det problem att få tillräckligt mycket energi för att värma rummet en kall dag igenom ett matreal som tex spånskiva som inte leder så bra
 
Niklas9 skrev:
Menar du att det skulle bli varmt bara precis ovanför slangen annars? Att golvet är varmt 2cm sen kallt 28cm och varmt 2cm osv (randigt)

Man behöver ju inte ha plåtar om man flyter in slangen, varför blir inte det golvet "randigt" med endast några cm flyt?
Golvet blir faktiskt randigt med flytspackel eller betong. En stund i alla fall, sedan jämnar det ut sig. Det innebär också att golvet blir trögt, vilket kan vara en fördel i t.ex. garagegolv där man vill ha en stor termisk massa. Med plåtar ingjutna blir det betydligt snabbare. Plåten leder ut värmen i sidled snabbt och med hjälp av kontakt med den tröga betongen/flyspacklet stiger det sedan uppåt över en betydligt större yta än om bara slangen låg i kontakt med gjutningen.
Samtidigt kör man alltid utan plåt i gjuting, för det för komplicerat och dyrt för normala byggnationer.

Har du tänkt på att kylflänsar nästan alltid är gjorda av alumnium? Det har väldigt hög värmeledningsförmåga. Koppar och silver är snäppet bättre.
Har du också tänkt på att värme alltid stiger uppåt? ;)
 
Johan Gunverth skrev:
..
Har du också tänkt på att värme alltid stiger uppåt? ;)
Inte i fasta ämnen, du tänker på varma gaser i gravitationsfält. Typ luft här på jorden. ;)
 
Johan Gunverth skrev:
Golvet blir faktiskt randigt med flytspackel eller betong. En stund i alla fall, sedan jämnar det ut sig. Det innebär också att golvet blir trögt, vilket kan vara en fördel i t.ex. garagegolv där man vill ha en stor termisk massa. Med plåtar ingjutna blir det betydligt snabbare. Plåten leder ut värmen i sidled snabbt och med hjälp av kontakt med den tröga betongen/flyspacklet stiger det sedan uppåt över en betydligt större yta än om bara slangen låg i kontakt med gjutningen.
Samtidigt kör man alltid utan plåt i gjuting, för det för komplicerat och dyrt för normala byggnationer.

Har du tänkt på att kylflänsar nästan alltid är gjorda av alumnium? Det har väldigt hög värmeledningsförmåga. Koppar och silver är snäppet bättre.
Har du också tänkt på att värme alltid stiger uppåt? ;)

Ja det kanske är värt att ha nån slags plåtar under rören.. Men jag tycker det är rätt dyrt, är det värt det?
Har funderat på olika lösningar för att hitta nåt mer ekonomiskt.
Full isolerat bjälklag och

- Tunn aluplåt på bjälklaget,slangen på plåten, 1"2 på plåten spikad ner i golvbjälkarna, spån skruvad ner i 1"2, och sen parkett uppe på de.

- 20mm iso med alu folie, antingen monterad som plåten ovan eller placerad mellan bjälkarna, och sen spån och parkett.

- vanlig alufolie från mat affären på isoleringen under slangen mellan bjälkarna och sen spån osv

- beg tp20 mellan golvbjälkarna, slang, spån osv

Nån som gjort på nåt av dom sätten?
Nån som har nån annan lösning?

När började man använda plåtar? 5-10 år sen? Hur gjorde man innan det och fick man några
problem?
 
mycke_nu skrev:
Inte i fasta ämnen, du tänker på varma gaser i gravitationsfält. Typ luft här på jorden. ;)
Ja just dt, så dumt. :D
 
Låter som en otroligt onödigt dum sak att snåla på, plåtarna alltså.
Folk beskriver ju redan vad som blir problemet, värmen sprids inte lika jämnt utan plåtar så enkelt är det.
 
I ett mellanbjälklag skulle jag kunna tänka mig att skippa plåtarna, ett intrimmat sytem går igång i oktober och slås av i april, att plåten tillför så jättemycket är nog tveksamt. kostnaden är ca 100kr/m2 som sparas in.

Att golvet skulle bli randigt i flytspackel är inte sant, då har man lagt slingorna cc100 cm eller något.
 
K
Golvet blir randigt. Det blir även randigt i flytspackel om man har för tunt lager ovanpå. Har varit med om båda i verkligheten.
 
Danne031 skrev:
Låter som en otroligt onödigt dum sak att snåla på, plåtarna alltså.
Folk beskriver ju redan vad som blir problemet, värmen sprids inte lika jämnt utan plåtar så enkelt är det.
Att värmen inte sprids lika jämnt ser jag inte som ett problem. Att jag ska kunna känna vart slingorna ligger när allt är klart tror jag ju inte.
Det rör sig om ca 50m2 och om man jämför ett spårat spångolv med plåtar och ett vanligt spångolv skiljer det ca 220:-/m2=11000:-
 
Är det nån som inte använt plåtar som fått problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.