Har nyligen lagt in två mindre värmegolv. Ett Ebeco och ett Heatcom. Båda är uppmätta med korrekta ohm-tal. Båda har digitala termostater (också av resp fabrikat).
Båda golven oberoende av varandra löser ut JFB efter 5-10 minuter.
Har nu provat två manuella termostater istället. Då funkar allting. Varmt blir det och JFB löser inte ut.
Jag tycker det är mycket märkligt. Nån som vet vad det kan bero på?? :S
 
Första frågan: Du har mätt upp med korrekta ohm-tal. Har du mätt även med isolationsprovare (megger)?

SOm jag ser det så är det egentligen 2 underliga fenomen här, dels att båda golven löser ut jordfelsbrytaren, känns helt orimligt att det skulle vara fel på båda golven.

Det andra märkliga här är att det hjälper att byta ut termostaterna mot analoga termostater.

Om ma nhar en överledning mellan nolla och jord någonstasns så får man skumma effekter. Det som då kan hända är att ditt värmegolv ökar strömmen i nollan på den gruppen. Det innebär i sin tur att mer ström kommer att gå där det är överledning, jfb löser ut. Ett sådant fel kan i princip sitta var som helst i huset behöver inte ens vara på samma grupp.

Det skulle kunna förklara varför båda golven verkar felaktiga, det räcker med den ökade strömmen från ett av golven för att trigga felet.

Det är däremot lite svårare att förklara varför det hjälper att byta termostat, såvida det inte är just i termostaten som det är fel. Det skulle då räcka att det är överledning i den ena termostaten. Att det skulle vara fel i båda är helt orimligt.


Du har inte gjort någon felkoppling, typ kopplat golvärmegivarens ena ände till jord?
 
Låter skumt, prova att montera tillbaka den elektroniska termostaten och se om det fungerar. Ibland blir man förvånad.

Varför, har jag ingen aning om
 
Det är lätt att koppla fel i en termostat om man inte tänker sig för, kolla ordentligt vilka skruvar som är till slingan och vilka som är till matningen.
 
Jo magnu, ibland blir man förvånad. Båda digitala termostaterna är nu inkopplade på samma vis som innan.
Allt fungerar... hittills ett dygn i alla fall. Bare o tacke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.