Har en T2Floortemp Plus, se bild.
tyco-thermal-t2-floortemp-plus.jpg
Jag har ställt in börvärdet på 18 grader och har haft det hela vintern. Inga problem, ärvärdet (den faktiska temperaturen) har legat mellan 17.7 och 18.2. Helt OK alltså.

Men nu har systemet fått spunk. Börvärdet ligger kvar på 18 grader, men häromdan hade ärvärdet rusat till 22.5 grader och golvet var obehagligt varmt. Hela kåken påminde om en avsvalnad bastu. Självklart har jag stängt av golvvärmen nu (så nu är det kallt), men vad kan ha hänt?

Givaren måste väl vara OK, den visar ju "rätt" dvs alldeles för varmt? Är det själva termostaten som gett upp?
 
I mitt fall hade jag samma problem (Har Devi dock) - bytte termostat så var det fixat...

Det kan ju vara givaren också, men termostaten är det oftast som jag har förstått det...

/K
 
Men kan det verkligen vara givaren som är trasig? Det visas ju rätt temp i displayen. De känns som om elektroniken i termostaten gör fel, dvs stänger inte av värmen fast tempen ligger långt över önskat värde. But I'm no expert... :)

Om vi nu förutsätter att det är termostaten, kan man slänga in "vad som helst" eller måste man köpa exakt samma som sitter där?
 
Du kan nog sätta dit något annat, men det måste vara kalibrerat till givaren som sitter där om du inte byter den också...så åtminstonde samma märke är nog bra...

Du kanske kan börja med att slå av strömmen (i säkringensskåpet förstås) och skruva bort den och se så att givaren är inkopplad och inte glappar ?

Sen kan man ohm-mäta givaren för att se om den verkar ok (finns riktvärden för vad den skall ha - googla lite så hittar du det nog).
Men termostaten kan nog absolut vara trasig även om värdet ser rätt ut - beror på hur mkt självdiagnos dom har byggt in (inget alls i de billigare varianteran skulle jag tippa)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.