Hej,

Vi har en NIBE Fighter 360P frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme på hela nedervåningen. De senaste dagarna har golven inte värmts upp ordentligt. Det är inte iskallt hemma men det blir inte varmt (Stockholm).

Vi har två fördelare.

Nr 1 - Golvvärme till hall, sovrum, badrum, halva köket och halva vardagsrummet

Här är alla termostater trådade.

Nr 2 - Ny fördelare med golvvärme till nya tillbyggnader (andra halvan av köket samt andra halvan av vardagsrummet).

Här är termostaterna trådlösa mot en LK mottagarenhet. Jag försökte att ställa in till 23 grader men temperaturen på displayen vägrar röra sig över 19-20 grader (väntat hela dagen). Slangarna i fördelaren känns inte heller varma.

Golven blir inte varmare heller, inte i något rum.

Bifogar lite bilder på värmepumpen samt fördelare nr 2.

På värmepumpen ser jag att trycket ligger på 0 bar. Rent logiskt känns det som att det är där felet ligger, eftersom inget golv blir varmt, oavsett fördelare. Var/hur ska jag börja felsöka?
 
  • Tryckmätare på NIBE Fighter 360P frånluftsvärmepump visar 0 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på NIBE Fighter värmepump visar låg temperatur, knappar och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LK ICS.2 golvvärmefördelare med justerbara ventiler, manometrar och etiketterade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmefördelare med manuella och trådlösa termostater och två tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att fylla på vatten i pannan och avluftning, alldeles för lågt tryck i den.
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Börja med att fylla på vatten i pannan och avluftning, alldeles för lågt tryck i den.
Tack för tipset! Har aldrig fyllt på den. Enligt manualen ska stegen nedan

Gällande steg 1: Förstår jag det rätt att jag öppnar valfri kran, öppnar ventilen (46), vilket gör att vatten slutar rinna ur kranen, för att sedan stänga ventilen när vattnet åter rinner ur kranen?

Gällande steg 3: Behöver jag vänta till den nått 2.5 bar eller kan jag stänga av ventilen (49) när den nått ca 1.5 bar? På så sätt även skippa steg 4.

Stegen:

1. Påfyllning av vattenvärmaren sker genom att först öppna en varmvattenkran och därefter öppna påfyllningsventilen (46) helt. Denna ventil skall sedan under drift vara helt öppen. När vatten kommer ur varmvattenkranen kan denna stängas.

2. Öppna därefter påfyllningsventilen (49), varvid panndelen och radiatorsystemet fylls med vatten.

3. Man kan efter en stund iakttaga att trycket stiger på tryckmätaren (42). När trycket når 2,5 bar (ca 25 mvp) börjar säkerhetsventilen (52) släppa ut luftblandat vatten. Då stänges påfyllningsventilen (49).

4. Vrid säkerhetsventilen (52) tills panntrycket når normalt arbetsområde (0,5 – 1,5 bar).
 
Redigerat:
K ksud skrev:
Tack för tipset! Har aldrig fyllt på den. Enligt manualen ska stegen nedan

Gällande steg 1: Förstår jag det rätt att jag öppnar valfri kran, öppnar ventilen (46), vilket gör att vatten slutar rinna ur kranen, för att sedan stänga ventilen när vattnet åter rinner ur kranen?

Gällande steg 3: Behöver jag vänta till den nått 2.5 bar eller kan jag stänga av ventilen (49) när den nått ca 1.5 bar? På så sätt även skippa steg 4.

Stegen:

1. Påfyllning av vattenvärmaren sker genom att först öppna en varmvattenkran och därefter öppna påfyllningsventilen (46) helt. Denna ventil skall sedan under drift vara helt öppen. När vatten kommer ur varmvattenkranen kan denna stängas.

2. Öppna därefter påfyllningsventilen (49), varvid panndelen och radiatorsystemet fylls med vatten.

3. Man kan efter en stund iakttaga att trycket stiger på tryckmätaren (42). När trycket når 2,5 bar (ca 25 mvp) börjar säkerhetsventilen (52) släppa ut luftblandat vatten. Då stänges påfyllningsventilen (49).

4. Vrid säkerhetsventilen (52) tills panntrycket når normalt arbetsområde (0,5 – 1,5 bar).
Kör nog bara på steg 2 och stänger av ventilen vid önskad bartryck.
 
Hur var det förra december 2020 med golvvärmen Nr. 2 tillbyggnaderna? God och bra värme?
 
A Arnodt skrev:
Hur var det förra december 2020 med golvvärmen Nr. 2 tillbyggnaderna?
Tillbyggnaderna fanns inte då, de blev klara för en månad sen.

Jag har fyllt på nu och får se om det blir varmare.
 
OK, då har golvvärmen aldrig visat att den fungerat någon gång i nya utbyggda delen. Då går det inte att utesluta felkopplade rörledningar. Firman som lagt golvvärmen testkörde aldrig?
 
A Arnodt skrev:
OK, då har golvvärmen aldrig visat att den fungerat någon gång. Då går det inte att utesluta felkopplade rörledningar. Firman som lagt golvvärmen testkörde aldrig?
Jo, det fungerade för en vecka sedan. Då var golvet varmt. Nu fyllde jag på och får se om det blir varmare.

Jag märkte i samband med detta att det rinner ett lätt konstant flöde från ett rör ner i vattenbehållaren. Det är röret där säkerhetsventilen sitter och på samma rör längre bak sitter påfyllningsventilen 46 (grön på bild). Vrider jag på säkerhetsventilen forsar det vatten och vrider jag tillbaka rinner det fortfarande, men ett lätt flöde.

Hur kan jag åtgärda det?
 
  • VVS-installation under handfat med exponerade rör och påfyllningsventil markerad med grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart ratt står det 1,5 så är det den , skit i sätet kan gå att vrida ( kan vara trög och hoppar på jack ) ett par ggr på den så det kanske går bort, annars bara byta
 
Hur gammal är er NIBE Fighter 360P frånluftsvärmepump? Jag tänker på expansionskärl som väl måste sitta på golvvärmekretsen om den är OK. Den har en gasfylld gummiblåsa som ska fånga upp vattnets värmeutvidgning vid värmning av golvvärmevattnet. Är det läck på gummiblåsan då innebär det att säkerhetsventilen tvingas öppna och spotta ut vatten i din vattenbehållare när golvvärmevattnet värms från svalt till drifttemp.
 
J jonaserik skrev:
Svart ratt står det 1,5 så är det den , skit i sätet kan gå att vrida ( kan vara trög och hoppar på jack ) ett par ggr på den så det kanske går bort, annars bara byta
Det står LK Armatur 9 var på den ratten jag har markerat.
 
A Arnodt skrev:
Hur gammal är er NIBE Fighter 360P frånluftsvärmepump? Jag tänker på expansionskärl som väl måste sitta på golvvärmekretsen om den är OK. Den har en gasfylld gummiblåsa som ska fånga upp vattnets värmeutvidgning vid värmning av golvvärmevattnet. Är det läck på gummiblåsan då innebär det att säkerhetsventilen tvingas öppna och spotta ut vatten i din vattenbehållare när golvvärmevattnet värms från svalt till drifttemp.
Pumpen är 17 år gammal och ska bytas ut om några månader. Expansionskärlet är utbytt några år sedan, men ska dubbelkolla den.
 
Är det den som läcker när du fyller på ??? Som sägs, när du fyller sakta så ska manometern stiga sakta, hur gör den.
 
Blev nog lite fel här, den med 9 på är för VV och om du stänger inkommande vatten så slutar det , knas i ventilen bara byta. Går lätt själv, ny 9 bars lika som den köps från varuhuset , stäng inkommande vatten skruva loss, mycket lin på gängan och gänga dit, rikta in som nu . klart.
 
J jonaserik skrev:
Är det den som läcker när du fyller på ??? Som sägs, när du fyller sakta så ska manometern stiga sakta, hur gör den.
Den rinner lätt konstant från det röret ner i vattenbehållaren och jag såg att vattenbehållaren i princip var fylld så den läckte innan jag fyllde på. När jag fyllde på steg det upp 1.5, så den delen gick bra.

Misstänker att det antingen är ventilen som behöver bytas ut alt. expansionskärlet som läcker, får dubbelkolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.