Hej!
Jag och min sambo har precis köpt ett hus med en liten gäststuga som vi skall renovera. Det är lite svårt att placera ett element någonstans och jag har en golvvärmematta som ligger och skräpar så jag tänkte sätta in den.
Vi skall byta ut plastmattan som ligger nu och lägga in typ rurugolv, gärna med lite glipor mellan plankorna så att det ser lite gammalt och lantligt ut.

Hur monterar jag värmemattan? Har jag isolering i botten och lägger mattan löst ovanpå så att den trycks mot golvet. Isolering i botten och råspont eller dyl för att få upp den mot golvet eller kan den ligga löst under och skramla?

Vet inte hur det ser ut nu med isolering men jag gissar på att det inte är så mycket.

/Josef
 
Det måste väl bero på vad det är för en typ av matta.

De flesta sådana är ju gjorda för att gjutas in i flytspackel. Lägger du en sådan löst så kommer den att få alldeles för låg värmeövergång och bli överhettad. Vissa värmekablar är självreglerande så att deras effekt minskar kraftigt om de blir överhettade, men är den inte det så riskerar du brand.


Nu finns det system so är avsedda att kägags under parkettgolv, tror att det brukar vara en värmefolie. Och fortfarande så måste du ju hitta monteringsanvisningen, annars riskerar du att bränna ner huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.