Tjenare.

Kan inte så himla mycket om golvvärme och har spenderat någon vecka att försöka läsa mig till en lösning för min entre.

Bor i ett enplanshus med källare och har tänkt att montera golvvärme i entren, ca 9 kvadratmeter stort, med klinker ovanpå.

Som det är nu består golvet av plastmatta på 22mm spånskiva, sedan reglar ovanpå betongvalv.

Min tanke är att bryta upp golvet, isolera väl för att förhindra spill av värmen ner i facket, sätta LK Bjälklagsplåt 16 mellan golvåsarna och lägga nya spånskivor ovanpå och sedan på det lägga klinkers.

Kommer detta att fungera, dvs kommer klinkret bli varmt av detta?

Lite fler nybörjarfrågor om golvvärme, vad mer behöver man, finns det någon bra informationssida någonstans, har inte lyckats förstå exakt hur ett golvvärmesystem är uppbyggt. Vill i framtiden lägga golvvärme även i badrummet då det renoveras, så behöver ett system som är möjligt att bygga till slingor på.

Tacksam för all hjälp, //Lorens
Huset värms nu upp av fjärrvärme
 
Klinkern kommer att bli varm bara du har tillräckligt varmt vatten. En bättre lösning som inte kräver lika hög temp och ger ett stabilare golv är att isolera (typ frigolit), lägga slang och gjuta eller flyta.

Golvvärme kan du läsa om på tex uponor.se

För att kunna bygga på så skaffar du en GV-fördelare med tillräckligt antal slingor, den placeras lämpligen centralt i källaren så att det är enkelt att gå på med mer slang varefter du renoverar
 
En fundering till kring detta är om 22mm spånskiva med spontade kanter runt om, som är limmat och skruvat i reglar c/c 600 kommer att bli nog stabilt för att lägga klinker på?
 
Trä är ju aldrig nån optimal värmespridare så jag skulle nog ta bort reglarna, gjuta EPS på valvet till lagom nivå, sen flytspackla in golvvärmeslangen och klinker på det.
Tror Du får betydligt effektivare värme på det viset och risken för sprickor i fogar/plattor pga rörelser i spån och reglar elimineras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.