Står i begrepp att under året renovera tvättstugan och klinker på golvet står högt på önskelistan. Detta förutsätter dock golvvärme och då finns lite frågetecken eftersom tvättstugan ligger i källaren. Huset är byggt -75

1. Hur 17 får man enklast reda på isolationstjockleken på plattan? Bila upp ett hål i golvet?
2. Hur lägger man enklast ner golvvärmeslangen? det är 20mm vattenburet som gäller och jag vill inte bygga på höjden. Är det betongsåg och såga spår som man sedan bilar ur som gäller? Ska man sedan gjuta igen spåren med finbetong eller är det flytspackel som gäller?
 
Puff!
 
Enklast är väl att bila bort den gamla plattan och gjuta först EPS och sen flyta in värmerslangen och lägga klinkers.

Jag har iofs aldrig sågat spår med en betongsåg men det måste ju ta längre tid och kosta mer energi än att bara bila bort hela klabbet. Så får Du se om Du har nån isolering under och i så fall hur mycket.

Om det ligger markisolering under plattan behöver Du inte gjuta EPS förresten för då har Du ju en plan yta att lägga isolering på, billigare och enklare.
 
Ja, det kanske är det. Har heller aldrig kört med betongsåg men inbillade mig att det inte skulle ta lika lång tid (och framförallt bli billigare) än att hacka upp hela golvet (14 kvm) Hade tänkt mig slippa bygga upp fall och annat igen nämligen.

Men det får nog bli att bila upp ett hål för att kontrollera isolationstjockleken iaf. även om golven inte känns diekt kalla nu på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.