Som rubriken lyder: kan man ha sitt "apparatrum" på övervåningen? Planerar jord- eller bergvärme och golvvärme på båda planen. Antar att man behöver en acctank också, som vi inte har plats med på bv. Därför tänkte jag att man kanske kan flytta upp allt detta till öv. Vad tror ni? :)
 
Klart det går, kan ju dock innebära lite merjobb beroende på hur det ser ut.
Frågan är hur man ska få upp alla grejerna bara, och så att inte tanken kommer väga för mycket, dom väger ju rätt mycket beroende på hur stor tank du har när dom är fyllda med vatten. Överväger du detta ska man nog kolla med någon som kan detta med att räkna på hur mycket vikt övervåningen klarar på specifika ställen.

mvh
 
Ja det går väl bra men 500 liter väger 500kg,
 
Ja men det är endast vattnet ja, sen väger ju tanken i sig, plus allt annat som tillhör ett apparatrum, sen stod det inte hur stor tank det gällde så därför utgick jag inte ifrån något man tror.
Vet ju inte hur huset är byggt eller hur det ser ut så det känns orimligt att ge som svar att 500 l väger 500 kg i detta fall..
 
Huset är ju ännu inte byggt, utan planering sker i väntan på förhandsbesked. Har ännu ingen uppfattning om hur mycket acctank som behövs, men 500 l känns snarare i minsta laget. Får ta hänsyn till detta helt enkelt. Dock har ju många ex feta trekantsbadkar på övervåningen så jag räknar med att det borde gå i sådana fall.
 
Är det inte dumt att bygga nytt och "inte ha plats" ??
 
Haha. Det kan man tycka men problemet är att på övervåningen där har jag plats. :) Mycket saker som vill trängas på nedervåningen förstår du. Om om jag gör nedervåningen större blir det ju liksom mer yta på övervåningen också, som jag liksom inye har någon omdelbsr nytta av. Så bygg enplans då, skulle någon kunna invända. Ja, problemet där är att området är kulturmärkt ( eller något liknande) och enplans kommer vi inte att få bygglov på. Dessutom gillar jag tanken att få upp ungarna på övervåningen. :D
 
Ursäkta alla "misstryck". Har en relativt ny iPad som jag inte nödvändigtvis kommer överens 100 % med. Har börjat inse varför de kallar det för "läsplatta". :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.