TJA skall börja renovera badrummet snart .
jag har ett gammalt elelemet 430v ,
går det att koppla in någon golvärme på de
eller måste jag dra nya kablar
tack på förhand
 
Du bör anlita en behörig elektriker som drar en ny matning och installerar jordfelsbrytare till att börja med. Sedan bör han ordna installationen av värmeslingan, tempgivaren och termostaten. Ifall du vill att några försäkringar skall gälla.
 
Jag anlitade elektriker för det jobbet. Enda hantverkare som fick komma i närheten av mitt bygge. Just pågrund av garantier osv.

Han kom och mätte resistansen efter jag lagt ut kabeln, mätte igen efter jag flytspacklat och slutligen när kaklingen var klar kom han och kopplade in termostaten och monterade jordfelsbrytare på golvvärmen + en jordfelsbrytare på huvudströmen.

Vi hade också ett element i badrumet men strömen till det elementet drev även ett element i ett annat rum så vi kunde inte använda oss av den strömkällan.
Vi drog själva nya ledningrör, kablar och apparatdosor fram till proppskåpet som bekvämt nog satt på baksidan av badrumsväggen. Elektrikern kopplade in kablarna på ledig plats i proppskåpet. Likadant förfarande gällande handukstorken.

Allt som allt fick vi betala 4000 kr för 2 st jordfelsbrytare två anslutningar till proppskåpet, montering av termostaten och mätningar.

Nu har jag mätvärden och firmastämpel i garantibeviset...känns tryggt.

Ebeco Cable-Kit hette golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.