Det har diskuterats en hel del här i foruemt om hurvida det är försvarbart att gjuta in värmeslingor i platta av betong. Finns det några vettiga alternativ till denna konstruktion? Exempelvis där man lägger värmeslingorna ovanpå plattan, liknande ett system som används vid torpargrund med bjälklag.

Är det någon som har information eller erfarenhet från lösningar där golvvärmen har lagts ovanpå plattan?

När bygger man in ett sådant system? Innan man bygger innerväggarna eller efter innerväggarna är på plats? Man vill ju vid uppkomst av fel kunna byta en värmeslinga genom att riva upp golvet i ett enda rum.

Vilka är nackdelarna med att ha värmeslingorna ovanpå plattan? Komfortmässinga, värmeekonomiska mm.

Jag förmodar att ett system där värmeslingorna läggs in i efterhand är dyrare än ett system med slingor ingjutna i plattan. Är det någon som har några uppgifter på hur mycket dyrare det är?
 
Alternativen är just att lägga golvvärmeslingorna ovanpå betongplattan, t ex i 18 – 70 mm EPS-plast, eller radiatorer. De båda systemen har likvärdiga ”prestanda”, dvs snabb reglering, utbytbara delar och lägre förluster än ingjuten golvvärme. (För mer info hör med de firmor som säljer golvvärme, t ex www.palmsgvteknik.nu, www.swebo.com, www.thermotech.se, www.lagerstedt-krantz.se, www.dorocell.se, www.energijagarna.se, www.nereus.fi, www.fvt.se.) Slingorna läggs in sedan innerväggarna monterats och enda nackdelarna är att de är dyrare (ca 350-500 kr/kvm + montage) och att de ger lägre takhöjd eftersom de bygger några centimeter på höjden.
Men nu ska jag vara lite provokativ och undra varför du ska ha golvvärme om du tänker ha trägolv inomhus? Golven blir ju inte varma med golvvärme. Har du 20 grader inomhus har golven en temperatur på ca 22 grader och det upplever du inte som varmt när du går i strumplästen. Prova att mäta temperaturen själv! Jag gjorde det och blev överraskad över hur kalla golven upplevs när de har yttemperaturen 22 grader. Min personliga åsikt är att golvvärme bara behövs under stengolv. Vi tänker bygga med radiatorvärme och direktelgolvvärme i rum med stengolv.
 
Tack för ditt utförliga svar.

Själv så tycker jag att en av de stora fördelarna med golvvärme är att man slipper just radiatorerna som både samlar damm och försvårar möbleringen. Det behöver ju inte vara så att golven alltid måste upplevas som varma, golven blir ju i alla fall inte kallare med golvvärme än med radiatorer.
 
Det är ju absolut en fördel. En annan är också att golvvärmens lägre tillvattentemperatur minskar förlusterna mellan värmepump och golv och fungerar effektivare ihop med bergvärme. Jag ville själv ha golvvärme i vårt hus, men eftersom vi är snåla så valde vi att lägga pengarna på radiatorer och jordvärme i stället för ovanpåliggande golvvärme.
Det viktigaste tror jag är att man samlar på sig så mycket kunskap som möjligt om ett ämne och utifrån det gör ett medvetet val. Jag respekterar i allra högsta grad den som efter att ha tagit reda på den ingjutna golvvärmens alla nackdelar ändå skaffar just det till sitt nya hus. Vad jag blir upprörd över är alla felaktiga uppgifter som cirkulerar hos hustillverkare och golvvärmeförsäljare, trots att det finns mycket vetenskapliga fakta i ämnet.
 
Många bra synpunkter här....

Min personliga observation är att man faktiskt inte märker så mycket av golvvärmen utom det faktum förstås att det aldrig är kallt på golven. :)

Kolla man på golvvärmeförsäljarnas argument är det ofta att "Människan trivs bäst när det är 22 grader vid fötterna och 18 i huvudhöjd". Man undrar ju om de tänkt sig att man ska köpa golvvärme och slänga isoleringen i taket...?

Ett modernt hus är så välisolerat att det inte blir nån större skillnad på golv- och rumstemp mätt 2 meter upp.
I mitt fall har jag sett en skillnad på mellan 0.3 och 0.5 grader på två meters höjd.

Det bästa med golvvärmen är att man slipper elementen, man får en mycket jämnare värme och man får en högre komfort, i synnerhet på klinkade golvytor.
 
Det påstås att värmeförlusterna ökar vid golvvärme ingjuten i plattan jämfört med radiatorer. Dessutom blir värmesystemet trögre vliket gör att det ibland måste till extra energi vid snabba omställningar i vädret.

Det är alltså inte säkert att man tjänar så mycket på att ha golvvärme ingjuten i plattan. Däremot så är det ju billigare att gjuta in golvvärme jämfört med att installera radiatorer.

Det är helt enkelt ganska så krångligt att räkna ut vad som är bäst i längden rent ekonomiskt. På kort sikt framstår golvvärme i plattan som ett mer ekonomiskt alternativ. Är det någon som har en annan uppfattning?
 
Vid 200 mm isolering under betongplattan drar den ingjutna golvvärmen 10-20 procent mer energi än ett likadant hus med radiatorer, vid 300 mm isolering drar golvvärmen 5-10 procent mer.

Ingjuten golvvärme kostar lika mycket som radiatorer att köpa och installera.

Ska du ha golvvärme i kombination med betongplatta - lägg slingorna ovanpå plattan. Ett alternativ är att låta den ingjutna golvvärmen stå för grundvärmen (ställ in den på 13 - 15 grader) och låt radiatorer sköta toppvärme och reglering.
 
Jag har sett ett slutet golvvärmesystem som bygger på luft istället för vatten.50 eller 100mm galvade ventilationsrör som är ingjutna i plattan.
Idiotsäkert?
Bra?
Det kan inte läcka vatten men kanske fungerar det lite trögt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.