Hej! Jag ska lägga vattenburen golvvärme i en tillbyggnad. Jag har vattenburen värme sedan innan och jag undrar om jag kan placera golvvärmeshunten i källaren dvs under slingorna eller om shunten måste sitta över dem, för att kunna lufta systemet?

Någon som vet????
 
Normalt sätter man ju en fördelarstock på varje våningsplan, och då kommer ju den högre än slingorna.
Jag tror att det blir svårt, om inte omöjligt, att lufta om grejerna står i källaren.
Och luft i systemet - det är inte bra.
 
jepp, var shunten sitter är struntsamma, men fördelningsblocken bör monteras ovanför slingorna för att underlätta vid luftning.
 
När jag hörde med Per på Wirsbos tekniska support höll han med om att shunten ovanför slingorna är enklast, men om man inte får plats med den av något skäl, så får man sätta luftnipplar på högsta punkten.
 
Tänkte lägga in golvvärme i hallen. Det finns golvspånskivor att köpa med spår i. Det finns i både 12 och 16 mm. Har det någon betydelse i effekt vilket man väljer.

Golvet under redan har golvspånskivor / furugolv. Därför är ett annat alternativ är att fräsa ner spår i befintligt golv och bara lägga dit rör direkt i befintligt golv. Det bygger ju inte lika högt då.

Oavsett lösning ska gips på och sen klinkers.

Finns det någon erfarenhet omkring detta.

//Andy
 
Färdigfrästa spånskivor är bara till för att pungslå dig, som konsument, på pengar...

I ditt fall tycker jag att du utnyttjar det golv ni redan har, precis som du föreslår.
 
Vi gjorde detta för några år sedan.
D.v.s. blev "pungslagna" som BoByggaren nämner :D men det ångrar jag inte. Vi hade nämligen ett hus från 1936 där cc-avstånd mellan golvreglarna (eller va de nu kallas) var minst sagt skiftande (mellan 40 och 100 cm). I och med att vi tog bort det gamla golvet kunde vi komplettera med reglar för att få så styvt golv som möjligt. Hade vi inte gjort detta ha troligtvis fogarna spruckit efter ett tag trots gipset som skulle på.

Men är man säker på underkonstruktionen så finns det väl ingen anledning att inte fräsa...

 
Ett annat alternativ är ju att skruva i glespanel, dvs 22x95 råspont 3-i-bredd, sen lämnar man plats för plåt och slang - ca 25mm osv.
Det blir mycket billigare att köpa virke och plåtar, man försvagar inte den underliggande konstruktionen och man släpar inte in nya formaldehydosande spånplattor.. :)
 
BoByggarn skrev:
Färdigfrästa spånskivor är bara till för att pungslå dig, som konsument, på pengar...

I ditt fall tycker jag att du utnyttjar det golv ni redan har, precis som du föreslår.
Ja, dessa spårade skivor är katastrofalt skitdyra. Söker man lite härpå forumet så hittar man en post från mig där en liten prisjämförelse görs med andra förläggningsmetoder.
 

För att kunna fräsa i sitt befintliga 22 mm spånskiva måste man alltså ha cc 30 mellan balkarna. Detta är jag säker på att jag inte har, jag kan däremot ha flera lager spånskivor - detta vet jag inte än.

Skulle det vara en tillräcklig lösning att med cc 60 och 22 mm som nuvarande golv lägga in 16 mm spånplatta med spår för rör(12mm), alu-plattor samt 6 mm renoveringsskiva(gips). Finns det någon rim och reson i detta. Allt för att inte bygga på höjden.

//Andy

 
MathiasS skrev:
Söker man lite härpå forumet så hittar man en post från mig där en liten prisjämförelse görs med andra förläggningsmetoder.
MathiasS - kan du komma ihåg något av det du skrev i posten? Du har ju hundratals att leta bland, och sökmotorn i detta forum fattar ibland inte att man bara vill leta posts från en viss användare...
 
Anledningen till att tråden var så förbaskat svår att hitta var att den låg i Prisforumet.

Jag har lyft tråden där och det finns väl en del matnyttigt att läsa.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.