pär öberg pär öberg skrev:
Får man lägga 230v golvvärme direkt på 1 plast matta om man flyter in den o lägger klinkers
Första frågan, Är det i ett badrum?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Första frågan, Är det i ett badrum?
Ja, och där är ju reglerna numera jävligt ändrade
till det sämre, våtrumsgipset är ju inte nödvändigt
etc etc Tror att det är helt ok med den sedvanliga
jordfelsbrytaren
 
Okej. Tror inte man kan ha dubbla tätskikt och tätskiktet ska ligga under kakel/klinker.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Ska ni lägga en kaka flytspackel som golvvärmen gjuts in i så läggs ju inte elslingan på plastmattan? Ni lär ju najja eller stripa fast slingan i armeringsmattan.
 
K
S0MMER S0MMER skrev:
Okej. Tror inte man kan ha dubbla tätskikt och tätskiktet ska ligga under kakel/klinker.
Vart står det att det ska vara dubbla tätskikt?
 
  • Gilla
pär öberg
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vart står det att det ska vara dubbla tätskikt?
Gvk
 
  • Textdokument detaljerar krav på tätskikt för våtrum, inklusive placering på golv och väggar samt installationsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
S0MMER S0MMER skrev:
Gvk
Jo jag kan läsa i gvk. Jag undrar vart TS skrivit i denna tråd att det är dubbla tätskikt.
 
K kniv skrev:
Jo jag kan läsa i gvk. Jag undrar vart TS skrivit i denna tråd att det är dubbla tätskikt.
Om han har ett badrum med plastmatta idag, och vill flyta på den och lägga klinkers så behöver han i vilket fall lägga tätskikt innan klinkern, det blir då tätskikt-flytspackel-tätskikt-ytskikt, alltså dubbelt.
 
K
S0MMER S0MMER skrev:
Om han har ett badrum med plastmatta idag, och vill flyta på den och lägga klinkers så behöver han i vilket fall lägga tätskikt innan klinkern, det blir då tätskikt-flytspackel-tätskikt-ytskikt, alltså dubbelt.
Är inte ”tillåtet” att skarva två olika tätskiktssystem heller, men låter sannolikt som att TS inte direkt lägger så stor vikt vid det då han inte avser bemöda sig med att riva ut befintlig plastmatta (vilket är ett pyttejobb i jämfört med att flyta och lägga klinkers). Är dock fortfarande inte det som var frågan och står ej heller att TS avser lägga nytt tätskikt på kakan när han flytspacklat.
 

Bästa svaret

K kniv skrev:
Är inte ”tillåtet” att skarva två olika tätskiktssystem heller, men låter sannolikt som att TS inte direkt lägger så stor vikt vid det då han inte avser bemöda sig med att riva ut befintlig plastmatta (vilket är ett pyttejobb i jämfört med att flyta och lägga klinkers). Är dock fortfarande inte det som var frågan och står ej heller att TS avser lägga nytt tätskikt på kakan när han flytspacklat.
Jag förstår vad du menar, men frågan formulerades om man ”får”, vilket får det att kännas som att TS ändå vill följa branschregler.
 
K kniv skrev:
Vart står det att det ska vara dubbla tätskikt?
Jag frågade 1 kille med våtrumscert. om det var tillåtet att lägga golvvärme på våtrumsmatta vilket ju
enligt mig borde vara dubbelt tätskikt, borde ju ligga något under matttan också.
-Helt okay, flyt och lägg klinkers. Någon som har hört något liknande?
Pelle
 
BirgitS
Det är våtrumsmattan som är tätskiktet nu. Under förutsättning då att det är en våtrumsmatta och inte någon annan sorts plastmatta samt att våtrumsmattan inte är så gammal att den inte ät tät längre.

Det dubbla tätskiktet uppstår när du lägger tätskiktsfolien ovanpå flytspacklet (direkt under klinkern). Se inlägg 7 om de regler som gäller.
 
Det är två problem som behöver utredas.
Plastmattan måste vara godkänd som underlag för klinkers. De flesta plastmattor tål inte kakelfixet (basiskt), de bryts ned.
Eftersom plastmattan är tätskiktet i en sådan installation, så kommer den tänkta golvvärmen att ligga på den blöta sidan av tätskiktet. De flesta golvvärmeslingor skall läggas på den torra sidan, under tätskiktet.
Dessutom gäller samma sak för de flesta fabrikat av flytspackel, om de ligger på den blöta sidan blir de porösa och sväller efter ett antal år.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Jag förstår vad du menar, men frågan formulerades om man ”får”, vilket får det att kännas som att TS ändå vill följa branschregler.
S0MMER S0MMER skrev:
Jag förstår vad du menar, men frågan formulerades om man ”får”, vilket får det att kännas som att TS ändå vill följa branschregler.
Hej. Jävlar så många olika svar det fanns på den här frågan. Håller med dig, fram med barkspaden
och kasta ut skiten o börja på ny kul(y)a
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.