Hej,

Ska bygga ett nytt badrum. För tillfället är det trägolv, men jag vill ha golvvärme och klinker på det. Vill inte bygga på för högt då jag egentligen vill att golven ska ligga i samma nivå.

Hur mycket bygger klinker och golvvärme? Är det bättre om jag tar upp golvet där och bygger direkt på reglarna istället. Det är isolerat under samt krypgrund.

Måste ändå ta upp ett hål så de kan fixa med avlopp och vatten. Tänkte det var enklare att öppna upp hela istället.

Vad tror ni?
 
Det system jag tycker blir bäst när vi bygger badrum, är att lägga värmeslingorna i flytspackel. Med elgolvvärme bygger flyt+klinker ca 30mm och med vattenburen golvvärme ca 35-40mm.
 
Är det bättre med el än vatten?

Vi kommer installera bergvärme, så tänkte koppla den till det.

Vet inte hur stor risken är att den läcker.
 
Det är bättre med vatten för att du använder energi från värmepumpen som kostar 1/3 av elenergin.

Nackdelen med vattenburet är om man vill köra komfortvärme på sommaren så ger inte värmepumpen ut nån värme då.
Det är inte så ovanligt att man lägger både och.

Golvvärme har varit vanlig i 25 år och inga larmrapporter om läckageproblem så jag tror du kan va lugn. Men ett av det sista ja skulle köpa lågprismärke av är golvvärmeslang och vattenrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.