Jag har några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med att besvara ang. golvvärme.
1. Det finns tydligen golvvärmeskivor med färdiga spår försedda med limmade värmeplåtar för montering av evalPex rör 12x2 mm. Min fråga är vad det är för fördel med att använda golvvärmeskivorna eller istället rörhållarskenor?
2. Vad blir skillnaden mellan dessa ( rörhållarskenor golvvärmeskivorna) i total bygghöjd?
3. Kan mängden flytspackel halveras ifall man använder sig av golvvärmeskivorna istället för rörhållarskenor?
4.Hur mycket flytspackel får det åt per m2 med rörhållarskenor och golvrör?
5. Hur viktigt är det att Shunts monteras till golvvärmecentralen ifall vi nu monterar golvvärme i tre rum och använder oss av radiatorer i resterande fem rummen+badrum?
6. Kan man andvända press-muff (koppling) vid borttagning av radiatorer och flytspackla/kakla över dessa så att de inte sticker upp i golvet
7. Vad innebär det/konsekvenser blir det ifall det inte har lagts tätskikt över vattenburengolvvärmen och flytspackel i bad/tvättstuga?
Jag hoppas ni kan besvara dessa frågor.
 
1. Rörhållarskenor används vid ingjutning.
Skivor används då golvvärmen skall byggas in i ett träbjälklag, antingen som bärande undergolv eller ovanpå ett bärande undergolv.
Exakt skivan du pratar om vet jag inte vilken det är, men med 12mm rör kan det inte bli långa slingor.

2. Beror på vad du har under.

3. Nja?

4. Vad ska du göra? Våtrum? Kolla anvisningarna för respektive tillverkare av flytspackel.

5. Det beror på vilken temperatur ditt system är konstruerat för.
Du vill inte ha för varmt vatten till golvet.

6. Vet ej.

7. Fuktskada?
 
2. har krypgrund under golvet. Spånskiva ca 22mm på reglar?
Är tyvärr en gröngöling inom byggbranchen
 
Beroende på typ av rum, mängd arbete (och ekonomi) som vill låta sig utföras så finns det olika alternativ för golvvärme.

Sen beror det på hur mycket man vill låta det bygga på höjden.

Du får läsa några h på forumet så kanske det klarnar lite iaf.
 
bakom rörfördelare 035.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

detta är golvärmerören.
De är inte fixerade och inget tätskikt. Ligger ovanpå varandra. Får det se ut på detta sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.