Jag ska nu bygga mitt eget hus och har inte jobbat med små hus tidigare, men jag vet att jag kan bygga ett btg bjälklag snabbt och billigt, (med tanke på att btg är dyrt), men jag gillar golvvärme, hur får jag till det är det bara att langa ner slangarna i bjälklaget och köra eller måste jag ha någon typ av isolering under, spillvärmen som går ner går ju ner i resten av huset så jag ser inte att det är någon värmeförlust, men jag har begränsad kunskap om sånt här och en polare på jobbet pratade om att då behöver du undertak. Stämmer det?
I plattan kommer jag naturligtvis att isolera även om den ligger långt under marken nere i källaren.
 
Du kommer få lite takvärme i våningen under men jag ser inga större problem i det förutsatt att det utrymmen är ett uppvärmt utrymme. Lägger du slingorna ytligt så kommer merparten av värmen spridas på ovanvåningen och en mindre del kommer ner till våningen under.
Det finns också lösningar där du lägger golvvärmen i isolerade skivor ovanpå gjutningen på det viset slipper du takvärmen på våningen under.
 
Nej det blir så tjocka valv om jag ska ha isolering i betongen, tänker mej att lägga ett 15-20mm bjälklag och kanske eventuellt kan jag tänka mej att trycka på en tunn skiva isolering under och en gips eller om det bara räcker med en gips vet jag inte, men det vore rätt nice och bara kunna skruva upp gips i taket och sen skita i allt utom grovskrotningen i taken.
Det kommer att vara värme under kommer att ha golvvärme även i källaren och den ska jag bygga på frigga.
Ska ju ha stålslipade betonggolv på några ställen så betongen måste vara ytskiktet, annars får jag inte till att göra det stålslipat som jag vill ha det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.