Håller på och renoverar hela övervåningen från grunden. Ska dra om all el, flytta väggar, tilläggsisolera ytterväggarna och antagligen lägga om en del av golven pga att de knarrar. Har en bergvärmepump som värmer upp vanliga vattenburna element på båda våningarna.

1. Hur mycket extra jobb är det att gå över helt till golvvärme på övervåningen?

2. Är det värt jobbet och pengarna?

3. Ifall jag ska ha golvvärme på övervåningen. Borde jag lyfta golvet och byta ut slaggen mot modernare isolering?

3. I badrummet vill jag ha golvvärme vilket fall som. Är det enkelt att köra vattenburet bara i det rummet eller är det enklare och billigare att köra med el då?
 
1. Det är klart ett merjobb, kanske några dagar
2. Ja det är värt jobbet, men det kostar kanske 150-200 m2 mer, men det är gott att slippa elementen
3. Golvvärme i mellanbjälklag kräver ca 5cm isolering under ytgolvet, jag fyllde upp med ekofiber.
4. På sommaren är golvvärmen avstängd, så om man vill ha det varmt då så kan man kompletera med elslinga, eller bara den, inte mycket extra merkostad att lägga i slang också.

Nackdelen med golvvärme är att du får ha örnkoll på var slangen ligger samt att parkett torkar isär lättare på vintern.
 
Jag håller med om att det är skönt att slippa elementen men mest för att det är så skönt för fötterna med tanke på att det är sovrum jag funderar att lägga in det i.

Men räcker 27 grader som är max rekomenderade temperaturen på parkettgolv när huset är från 1920-talet och bara har väggar av trä och 2 glas fönster? Även om jag visserligen tänkte tilläggsisolera.

Örnkoll på slangarna förstår jag om man ska smälla upp väggar efteråt men om man gör det innan så borde det väll inte vara några problem, eller?

Hur kan man få 25 gradigt vatten i golvvärmen när radiatorsystemet i övrigt är mycket varmare under vintern? Cirkulerar vattnet i golvvärmen flera värm och späds på undan för undan med varmt vatten eller?

Är det stort problem det här med att parkett-golvet torkar isär på vintern? hur mycket handlar det om?
 
Jag håller med pbengtsson stod i valet o kvalet i vårt hus men det blev golvvärme till slut. Apropå isoleringen så har väl det ingen större betydelse eftersom värme som bekant stiger. Jag behöll samtliga golv i huset och reglade bara upp med 21x95 o la gv slangen 20mm imellan reglarna sedan grålump papp och på det flytande ekparkett , Bauhaus hade bra pris 200 spänn kvadraten. I efterhand kan jag säga att det fungerar över förväntan och skönt att slippa elementen.
 
4: Har sett någonstans vattenburengolvärme med eldosa som går igång om vattnet blir kallt i övriga systemet som säkert kan fungera i badrum sommartid , kommer dock inte ihåg var jag sett den annordningen men länkar om jag stöter på den igen, vet heller inte hur dom fungerar men verkar som en smart lösning.
 
stuprör: Tror du syftar på värmegolv med inbyggd heater som tex http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33_35&products_id=114

Känns som att det blir lite dyrt om man dessutom ska ha en heater för golvvärmen i badrummet där jag i första hand vill ha värmegolv.

Men om vi säger att jag ska köra golvvärme på hela övervåningen som kommer bestå av 3 sovrum, 1 badrum och 1 öppenyta inkl korridor fördelat på ca 70m2.

Vad skulle det handla om i pengar och hur mycket skulle man kunna spara i uppvärmningsklostnad jämfört nuvarande vattenburna elementlösning?

Har man kopplingsskåpet med alla shuntar på ett ställe eller måste man ha en vi varje rum eller hur kopplas det?

Hur stort problem är det med att parkettgolven går isär under vintern?
 
Räkna inte med någon besparing i uppvärmningskostnad. En del av värmen sprider sig till taket på undervåningen där den inte gör någon glad. Jag har sett resonemang som gick ut på att man kan få ökade kostnader av den orsaken, men jag betvivlar att det kan vara mycket. Somliga anger att man med golvvärme kan sänka temperaturen en eller två grader med bibehållen komfort. På övervåningen är golven redan från början inte lika kalla som på nedervåningen, så det borde inte bli så stor sparpotential. Om du sänker temperaturen är en tumregel att du sparar 5% per grad. Detta på endast övervåningens kostnad. Därför bör du inte räkna med någon nämnvärd besparing.

Erik
 
Komfort, i livet och inte under byggnationen. Satsa på det. Lägg värmegolv överallt, när du ändå håller på. Om.... di inte skall byta fönster snart, tillägsisolera dem med "extra innerglas" (finns nånstans, grundell?). Annars kan du dra upp lite värme på väggen under fönstren, för att undvika kallras just där.
Sommar, och golvvärme på dass.... Jajamen, men lägg in el samtidigt som vattenburet. Som du nämde finns det "heaters" för inbyggnad i vattnet, men det ÄR billigare installation med el, och den "bygger" inget vid nybyggnad (ja vet, nån millimeter gör det, men i sammanhanget med vatten!!). Elen drar inget om det är varmt. Kolla vilken elslinga som gör så....
"kopplingsskåpet" kommer vara ett, kanske rent av i pannrummet, be en rörmokare om offer (be flera) och "tjôta" med dem med "dumma" frågor under tiden kom kollar på offerten. Be få offerten svart på vitt (mail).

Fördelen med golvvärme OCH besparningen på det är.. det känns så mycket varmare när det är varmt på golvet!!!
Jag vet, det är snurrigt, men det ÄR så. Så, sänk två tre grader och vips.... 2-3 % lägre värmekostnad på ovanvåningen.
Om du ändå bryter upp golven.... isolera, men kanske inte bara för värme, även ljud..... Kanske bara "fylla" upp befintlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.