Hej,

Har rivit upp golv och gamla plastmattor i blivande sovrummet.
slitit ut det den gamla elradiatorn.
samt innerväggarna av masonit

Nu har jag alltså den gamla framdragna elen till elementet kvar. så till min fråga

Jag antar eftersom att elementet sitter på en egen säkring att det går 400v? i denna ledning skulle det vara möjligt för elektrikern att koppla på golvvärmen på denna eller finns det bara 230v golvvärme nu för tiden? Är det enklare att be elektrikern fixa allt detta innan jag slår upp innerväggarna? eller går det lika bra efteråt?

eftersom jag vill minimera tiden elektrikern får jobba vill jag veta vilket som tar minst tid för han. samt måste han lägga all golvvärme för att den skall vara korrekt installerad?

Ytterligare en fråga.

Hade masonit som sagt på väggarna innan nu ska jag spika upp en osb skiva med gips utanför så det bygger

Gips:13
OSB:11

Kommer jag kunna komma åt de gamla kopplingsdosorna och sätta dit utsidan av eluttaget genom detta?
 
Om du bara har en säkring till elementet så är det sannolikt 230V. För 400V krävs två säkringar. Om du inte redan kastat elementet så kan du kolla på det vilken spänning det vill ha.

För dosorna finns förhöjningsringar så att du kan få uttagen att sitta bra på den nya väggen.

Erik
 
Och elektrikern ska lägga golvvärmen ja.
 
Fortsätter väll med fler frågor:

Är det värt att byta ut de gamla kopplingsdosorna mot nya? då de har 40 år på nacken. kanske dra om elen är att föreslå? dra in jordat? vad vet jag...
Är det värt att lägga golvgips innan jag jag lägger golvvärmen eller räcker det att det ligger på det undre trägolvet? (givetvis lite isolering emellan) Minska gipsen golvets rörlighet? för de gamla plastmattorna reste sig en del tack vare att golvet rörde sig.

Står 380 på elementet :blushing: så går det att lösa golvvärmen genom de kablarna eller måste han lägga nya?
 
Jag blir lite orolig när du säger arr radiatorn hade EN egen säkring, om det står 380 på den så finns det 2 säkringar (minst) som rör radiatorn, tar du bara bort den ena så har du fortfarande en strömförande tråd.

Troligen måste det dras fram en nolla, dvs en tråd till. I nödfall kan den ena fastråden till radiatorn märkas om och kopplas om i centralen så att den blir en nolla (nollan skall egentligen vara blå). Nu vet jag inte riktigt vilken golvbeläggning du skall ha, men elektrikern måste antagligen dra in jord till samtliga uttag och lampor i rummet.

Om du nu ändå öppnat väggarna så kanske du borde passa på och fundera över om du vill ha fler eller flyttade uttag.

Efterssom elektrikern ändå måste dit och lägga golvvärmen (det är behörighetskrävande) så kan han troligen passa på att dra om de trådar som behövs samtidigt. Det är smart att ha alla trådar på plats innan man stänger väggarna, trist om det visar sig vara stopp i ett rör i ett sent skede. Vid golvärmemonteringen så skall slingan isolationstestas (även efter ingjutningen). En isolationstestare är ett instrument som lägger på en hög spänning (500 eller 1000 volt) och då mäter om det slår igenom isoleringen. Det är inte ett instrument som hempulare brukar ha tillgång till.

Du får kolla med anvisningarma för just det golvärmesystem du väljer. En del får läggas mot brännbart material andra får inte ligga mot brännbart.

Du skriver att golvet har rört sig innan. Det låter inte bra om du tänker lägga klinkers, då måste du ha ett stabilt golv, inte säkert att det räcker med golvgips. Men det är en fråga som jag tror du får bättre svar på under "badrum" där avhandlas de flesta stabilitetsfrågor inför klinkermontering.
 
Är du säker på att elementet låg på en egen säkring? Det är ovanligt om du har fler elradiatorer. Du kanske lyckades göra det funktionsodugligt genom att skruva ur en (1) säkring. Men kopplade du verkligen bort det med spänning på den andra ledaren ?? :@:@

Infällda dosor nöts inte, så om dom ser ok ut så behåll dem. Men det bör vägas mot kostnaden för längre dosskruv och förhöjningsringar - det kanske är billigare att köpa nya dosor som kan placeras på rätt djup för dom nya väggarna. Med väggarna öppna kan du också flytta dosan för golvvärmen till rätt plats (var vet jag inte...termostathöjd?).

Och har du inte jord så drar du naturligtvis fram jord och byter till jordade uttag i hela rummet, plus JFB.
 
hempularen skrev:
Jag blir lite orolig när du säger arr radiatorn hade EN egen säkring, om det står 380 på den så finns det 2 säkringar (minst) som rör radiatorn, tar du bara bort den ena så har du fortfarande en strömförande tråd.

Troligen måste det dras fram en nolla, dvs en tråd till. I nödfall kan den ena fastråden till radiatorn märkas om och kopplas om i centralen så att den blir en nolla (nollan skall egentligen vara blå). Nu vet jag inte riktigt vilken golvbeläggning du skall ha, men elektrikern måste antagligen dra in jord till samtliga uttag och lampor i rummet.

Om du nu ändå öppnat väggarna så kanske du borde passa på och fundera över om du vill ha fler eller flyttade uttag.

Efterssom elektrikern ändå måste dit och lägga golvvärmen (det är behörighetskrävande) så kan han troligen passa på att dra om de trådar som behövs samtidigt. Det är smart att ha alla trådar på plats innan man stänger väggarna, trist om det visar sig vara stopp i ett rör i ett sent skede. Vid golvärmemonteringen så skall slingan isolationstestas (även efter ingjutningen). En isolationstestare är ett instrument som lägger på en hög spänning (500 eller 1000 volt) och då mäter om det slår igenom isoleringen. Det är inte ett instrument som hempulare brukar ha tillgång till.

Du får kolla med anvisningarma för just det golvärmesystem du väljer. En del får läggas mot brännbart material andra får inte ligga mot brännbart.

Du skriver att golvet har rört sig innan. Det låter inte bra om du tänker lägga klinkers, då måste du ha ett stabilt golv, inte säkert att det räcker med golvgips. Men det är en fråga som jag tror du får bättre svar på under "badrum" där avhandlas de flesta stabilitetsfrågor inför klinkermontering.

Hmm
Tack för mycket bra svar. ajaj.. blir många timmar för elektrikern.
Okej.
Ska inte lägga klinkers utan laminat. Ska bli ett sovrum. Men undrar om det är bra för golvvärmen att golvet reser sig några mm eller cm.. kan ju frästa på den onödigt mycket med..

Jag testade kontakten innan jag rev bort elementet med en faspenna och den lös inte i alla fall. Dumma är att det inte stämmer med antalet säkringar om alla elementen ska ha två var.. men enligt logiken och vad jag förstår så måste där vara en säkring till nån stans. kanske inte träffade rätt.
 
Hur många element har du? Du har är troligen 3 säkringar som går till elementen, dvs dom är fördelade på 3 säkringar där några är inkopplade mellan L1-L2, andra mellan L2-L3 och dom sista mellan L3-L1. För att vara säker bör du skruva ur alla 3. Kolla i centralen igen.

En faspenna är inte speciellt pålitlig. Den kan möjligen användas för att detektera att det finns spänning, inte att det är spänningslöst.
 
I något fall har jag litat på en faspenna. Då börjar man med att testa pennan mot en känd ledare, alltså en ledare där man vet att det finns spänning. Sedan testar man det man vill testa, därefter kontrollerar man pennan en gång till mot den kända spänningskällan. I det läget kan man vara skapligt säker på att ledaren man ville kontrollera är spänningslös. Då gör man den sista kontrollen, man kortsluter den mot jord med ex. en skruvmejsel. Och efter det så nuddar man den snabbt med fingret innan man tar i den ordentligt.

Sedan finns det en annan god regel som jag lärde mig när jag jobbade som TV reparatör under studietiden. man tar aldrig någonsin med hela handen runt något som skulle kunna vara strömförande. Man greppar med fingerspetsarna, på ett sådan sätt att de kommer att halka av föremålet om handen dras ihop. Dvs. får du lik f..b..t en stöt så att handen krampar ihop, då lossnar handen från föremålet istället för att gripa om det.

Tänk på att även om man just kontrollerat att en ledning är spännigslös, så kan det visa sig vara en tändtråd, någon kan försöka tända lampan precis efter du gjort kontrollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.