Jag har levt i hus med allt från 70-tals plåtkamin, öppen spis med kasset, gjutjärnsspis och kakelugn. Nu skall vi bygga nytt och det blir golvvärme i plattan. Jag vill gärna ha en eldstad och inget var så skönt som kakelugnens "långsamma" värme. Men hur fungerar det ihop med golvvärme? Blir det problem med för låg temperatur i plattan? Har fått för mig att braskaminer ger en mer intensiv värme momentant som blir för varm i ett modernt hus? Snälla ni som har nybyggda hus med eldstad hur har ni löst det och är ni nöjda med er lösning. Ge mig all info ni kan! Kankse finns det någon värme-expert som kan reda ut detta?

Tack på förhand
 
Vilken huvudvärmekälla har ni tänkt ha? Bergvärme, frånluftsvärmepump eller något annat ?
Envåningshus eller tvåvåningshus med golvvärme i bottenvåningen och radiatorer på övervåningen ?
 
Hemmakatten
Vad skall du ha eldstaden till? För mys eller uppvärmning?

Själva har vi vattenburen golvvärme. Som värmekälla har vi en vattenmantlad pelletskamin som är ansluten till en ackumulatortank där även tappvarmvattnet tas ifrån.

Som eldstad har vi en murad öppen spis utan insats. Den är för oss egentligen endast till för mys. Men den strålningsvärme den ger värmer upp rummet bra. Med en braskamin eller spis med insats hade det garanterat blivit alldeles för varmt.

Ett stort oväntat plus är att luften i huset känns varmare, torrare och all ev. rå o kall känsla är borta. Även pelletskaminen (som står i hallen mitt ihuset) bidrar till den varma, torra känslan eftersom 18% av värmen går ut i luften och resten till ackumulatortanken).

Vad vi inte hade räknat med, har inte haft golvvärme tidigare, är att även om det är tex 20 grader inomhus så ger golvvärmen inte den där sköna känslan som ett element eller en kamin ger, dvs. när man är ruggig kan man sätta händerna på elementet eller ställa sig framför spisen.
 
"Krumeluren": Huvudvärmekälla blir frånluftsvärmepump Nibe fighter 360 P i ett hus med förhöjt väggliv (nästan 2 fulla plan) med golvvärme i bottenvåningen och radiatorer på övervåningen.

"Hemmakatten": Tanken var att få både mys och värme men i lagom proportioner. Dvs jag eldar gärna varje dag det är kallt ute. Tyckte det var en av fördelarna med kakelugnen då den lagrar värmen i ett dygn. Enda nackdelen då är om temraturen stiger snabbt så det blir för varmt inne. Vill dock inte enbart elda utan ha det som stöd när det är kallt ute.

Funderade tidigare på vattenamantald kakelugn men har inte hittat någon installatör i vår närhet. Om jag förstått saken rätt kan det bli lite krångel med anslutningar mot golvvärmen då systemet inte vill ha för hög ingående temperatur
 
Mikael_L
Du kan kolla kakelugnspannan, http://www.kakelugnspannan.se/

Jag kan inte säga vare sig bu eller bä om produkten, jag tycker den verkar intressant men har inte satt mig in i det hela. Jag kan inte heller nästan nånting om uppvärmningssystem.

Men denna kakelugn har jag funnit intressant och tänkt kolla upp mer om/när jag bygger.
Den modell som heter 370L har ganska lite strålvärme/ mycket till acctank.

Sen upptäckte jag till min glädje i somras att en arbetskamrat till flickvännen, som precis byggt nytt, har installerat en kakelugnspanna, så där kommer jag nog kunna få lite info när dom väl fått använda den lite nu i vinter.
Men rörkrökarn hade dabbat sig och monterat en laddomat mellan kakelugnen och den externa acctanken, detta medförde att först när kakelugnens egen acctank var riktigt varm började den ladda huset egentliga acctank.
Detta skulle nu i somras monteras bort, jag antar att båda tankarna skulle vara helt ihopkapplade och ha samma temp hela tiden. Hur man löser sånt och skiktning osv vet jag inte... Det är mycket jag inte vet :surprised:

Jag lade märke till möjligheten att bygga på höjden på kakelugnen lite med någon smart konstruktion med gips eller mineritskivor, om man bara får chansen att beställa lite lösa kakelplattor av samma sort. En öppningsbar lucka för att komma åt ovansidan av pannan är dock ett måste.

Tjejens arbetskollega har förövrigt kombinerat detta med två paneler solfångare på taket.
 
Hej Myrlejon, då har ni nästan samma "layout" som vi. Vi har 110kvm bottenvåning med golvvärme, 85kvm övervåning med radiatorer och en IVT490 som är snarlik din Nibe. Dvs en värmepump som egentligen är underdimensionerad till ett så pass stort hus.
Istället för en dyrare pump valde vi att investera i en rejäl (1800 kg) kakelugn som vi nu under den kalla tiden eldar med ca en halv vedkorg varje kväll.

Och hur funkar det med golvärme då?
Förbluffande bra faktiskt. Istället för rumstermostater som stryper golvvärmeslingorna, eller innegivare som styr värmepumpen, kör vi med bara standard utegivare. Vi har ställt ner värmekurvan på pumpen så vi får aningen kyligt (ca 20 grader) med bara värmepumpen och blir sen "tvungna" att elda i ugnen för att få ca 22 grader inne.
Tack vare den tröga tunga ugnen slipper vi temperatursvängningar och värmen sprider sig bättre än väntat till hela huset.
 
Vi har nu bott ett år i det nya huset och som grundvärme och för varmvatten har vi valt en vattenmantlad pelletskamin för vinterhalvåret och för sommarhalvåret solpaneler. För mys och tillskottsvärme har vi en braskamin. Vill man elda i braskaminen dagligen får man göra som Krumeluren och ställa golvvärmen lågt annar blir det för varmt inne, det eftersom golvvärmen är så trög.

Pelletskaminen och solpanelerna laddar en acktank på 500 l.

Solpaneler för sommarhalvåret är riktigt bra, för om man måste elda i pelletskaminen för varmvatten blir det gärna för varmt innomhus.
 
Men rörkrökarn hade dabbat sig och monterat en laddomat mellan kakelugnen och den externa acctanken, detta medförde att först när kakelugnens egen acctank var riktigt varm började den ladda huset egentliga acctank.
Detta skulle nu i somras monteras bort, jag antar att båda tankarna skulle vara helt ihopkapplade och ha samma temp hela tiden. Hur man löser sånt och skiktning osv vet jag inte... Det är mycket jag inte vet
Förmodligen gjorde han detta för att få en bra skiktning i tanken. Dvs den laddar topp och tar i botten. Beroende på hur resten av systemet ser ut/är dimensionerat kan det vara en bra eller dålig lösning. Om spjället stängs efter eldning så kommer värmen ändå komma huset till godo vid avsvalning av kakelugnspannan. Har för mig att man ofta sätter en difftermostat på kakelugnspannan som laddar huvudtanken vid en viss skillnad på temp, skiktningen kommer inte att bli optimal då.

Det finns även vattenmantlade spiskassetter med liten volym. Dessa används med fördel tillsammans med laddomat.

En lösning är att använda kakelugnspannan tillsammans med en solslinga/värmeväxlare i huvudtanken för förvärmning av vatten istället för spetsvärme. Detta är en egen idé och jag vet inte om det testats praktiskt. Värmen kommer då systemet till godo men vattenvolymen frikopplas från huvudsystemet så att man kan behålla befintligt expansionskärl och sätta dit ett extra mindre istället.

Enligt formeln:
P = (m x Cp x ΔT) / t

m = vattnets massa i kg (1 kg/l)
Cp = värmekapaciteten för vatten = 4,18 kJ/kg K
ΔT = temperaturskillnaden i grader Celsius
t = tid i sekunder

tar det 1h 17min vid specad effekt på 370l versionen att uppnå laddtemp på 72grader (från 20). Om man då eldar i 4 timmar (eller ca 35 vedträn) så kommer tanken att laddas med 47kWh spetsvärme (vilket värmer 750L vatten ca 55grader). Avgår strålningsvärme 10kWh samt förlust ca 23kWh. Den förlusten kan man minimera genom att stänga spjäll och om man eldar nästa dag så kommer viss del av varmvattnet finnas kvar i pannan, dessutom sagt tidigare värmen strålar ut i rummet från pannan när den svalnar av)

Slutsats. Vill man ha skiktning så är det bra kopplat, annars helt ok men det finns även andra sätt om man inte har användning för skiktningen.
 
Mikael_L
Jag tror, utan att vara säker, att problemet var att vid eldning på vårkanten så blev det snabbt alltför varmt i rummet. Så när dom alltså inte kunde elda något mer så var fortfarande den inbyggda acctanken så sval att det inte började ladda till husets större acctank (den med solslingorna i).
Men jag är lite osäker, jag skulle behöva fråga han igen vad som var felet....

Tack för den ordentliga redogörelsen ...
 
Hej på er och tack för alla svar, har tyvärr inte hunnit svara förränn nu!!
Ja, Mikael, vi var innte på Kakelugnspanna med dockade solpaneler för flera år sedan (onnan vi fått tomt). Tyvärr hittade vi inte någon lokalinstallatör som verkade intresserad/tillräckligt kunnig så då släppte vi den tanken. Kanske dags att plocka upp den tanken igen!

"Fabian-Bom" Tack för utförlig redogörelse. Tyvärr förstod jag inte riktigt, men skall be min man läsa också - han är mer insatt i ämnet.

Är det fler som har den erfarenheten som "Hemmakatten" att man saknar strålningsvärmen när man har golvvärme??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.