S
Hej

Skriver första inlägget men har läst på forumet under nåt års tid.

Går i tankarna om att konvertera huset till vattenburet från direkt el. Alternativen är då radiatorer eller golvvärme. Hus från 1978, 1½ plan, 168kvm, 2+1 fönster.

Det som gör mig tveksam är hur mycket mer man kan förväntas förbruka med golvvärme? Idag är konstruktionen såhär:

1. Platta utan isolering under, förutom i tvättstuga och badrum där isolering ligger under.
2. Ventilerad platon (ej i tvättstuga & badrum som är uppgjutna/klinkrade (golvvärme i badrum)
3. 50 mm cellplast på platonmattan
4. 16 mm spån
5. Olika övergolv (som kunde ha varit aningen varmare för maximal komfort :))

Ett förslag jag fick av en golvvärmeinstallatör var att lägga på 20-30mm spårad cellplast på de befintliga 50 mm sedan masonit eller tunn spån och slutligen golvet. Han antog att omvänd fuktvandring (vid avstängning sommartid) inte skulle blir något problem med ventilerad platon då plattan inte kan leda fukt till organiskt material.

På platons hemsida rekommenderar man att inte lägga mer än 70mm cellplast på platonmattan för att undvika tjäle i plattan (undrar om det är baserat på worst case i Kiruna?)

Hursomhelst så undrar jag om någon har koll på ungefärlig ökning i verkligheten? Om man kollar på konsumentverkets grundtips (som jag tror energimyndigheten provat fram) så ska det med 50 mm isolering skilja som mest 12% mot radiatorer, är det så lite i verkligheten?

Länk till min källa:http://www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf

Hälsningar /Micke
 
  • Bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror defenitivt du kan lita på dom siffrorna. I mina ögon känns de helt rimliga. Jag kör med 2 cm i hallen i källaren (el) och räknar med Malmö-siffror (den röda) vilket ger ug 11%. Jag har inte någon mätbar ökning av elförbrukningen. Jag har en kompis som kör med 70mm (vatten) i sitt suteränghus och jag har inte hört honom klaga sen han la dit det (bytte från radiatorer).
 
S
Tack för svaret!

Anledningen till att jag antog att det skulle bli högre förbrukning var en ytterst teoretisk beräkning. Jag räknade på följande sätt vilket antagligen inte stämmer riktigt (någon får gärna rätta):

Lambda styrolit = 0,038
Tjocklek = 0,06 m
Ger U = 0,63 (0,038/0,06)
Area för ny golvvärme = 88 kvm
Tempdiff = 30gr (platta kanske 7gr och värmeslingor kanske 37gr)

Ger följande slöseri = 0,63 * 88 * 30 = 1660 W som går rakt ner genom isoleringen, låter häftigt tycker jag. Sen har jag ju även luftspalt (platon) mellan platta och isolering så totalt U-värde blir väl aningen lägre egentligen. Sen kanske tempdiffen är lite högt räknad också. I alla fall så hoppas jag att slöseriet inte blir 1660 W konstant effekt, under 200 dagar skulle det bli nästan 8000 kWh extra mot radiatorer :eek:

/Micke
 
Nyfiket måste jag fråga hur det blev. Hur gjorde du och märkte du något på energiåtgången?

Jag kommer göra liknande lösning i källaren på southeränghus men har räknat med 100mm cellplast. Dokumentet du länkar till har försvunnit men andra sidor kan få det att framstå som 'katastrof' om man inte lägger minst 200mm.
http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/fuktskador/omvaend_fuktvandring/

Nu är väl inte fuktvandring något större problem när jag kommer köra med Platon. Men man vill ju inte elda för kråkorna.
 
Jag reagerar på att ni allihop tycks lägga ganska tjockt med cellplast.

Vi ska också lägga golvvärme i källare, betongplatta på mark, men tänkte endast lägga 30 mm spårade cellplastskivor ev. direkt på plattan utan platon.

Detta innebär att det bara är 10 mm med cellplast under värmerören.

Är detta alldeles för litet?

Jag trodde cellplast isolerade väldigt effektivt?
 
Cellplast isolerar effektivt. Dock är det inget mirakel inbyggt. 10 mm isolering är inte mycket någonstans. Det kommer att bli varmt i rummet men det kommer att dra avsevärt mer energi att värma upp än med element. Som framgår av dokumentet jag länkade till i mitt förra inlägg ökar förbrukningen vid samma innetemp med c:a 12% med 50 mm isolering. Du pratar om en femtedel av detta.

Erik
 
Hej Sippan7,

Jag är väldigt nyfiken på hur det gick för dig. Står inför samma typ av golvinstallation som du gjorde med ventilerad Platon, cellplast, golvvärmeslingor och parkett. Nedre plan i souterränghus från 1976.

- Hur tycker du det funkar för dig nu några år senare?
- Hur ser energiförbrukningen ut? (Jag gjorde själv samma beräkning som du häromdagen och kom fram till höga siffror... blev lite orolig.)
- Dina rekommenderade do's and dont's vad gäller konstruktionen?

Mvh
Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.