Hej,

funderar lite kring golvvärme. Bakgrund: Nytt hallgolv med klinkerbeläggning ska läggas in (försäkringsskada, vattenrör som frös sönder i vinter, så ja, jag är med i den klubben). Träbjälklag med ca 60CC (äldre hus). Yta ca 8kvm. Kikar på Uponors System 17.

De två alternativ jag ser är:
#1. Specialspånskiva med spår utfrästa och fördelningsplåtar och hela det kitet, och sen 13-15mm flytspackel-kaka på detta för att erhålla styvhet för att sätta klinker på.

#2. Helt vanligt 22mm golvspån och sen helt enkelt gjuta in hela golvvärmeslangen i flytspackelkakan, som då kanske behöver bli 20mm, lite osäker vad rörhållaren bygger om man ska fästa slangen med sådan eller bara limma slangen mot spånet (verkar lite omständligt).

Är det någon som direkt tycker att alternativ #2 verkar helgalet av någon anledning? Det ter sig ju för mig något enklare att inte behöva krångla med specialspånskivor, vändskivor, plåtar och hela det köret...? Vändskivan behöver väl tex skarvas över en regel, så det kan bli lite meck? Och gjuta kaka av spackel behöver jag ju ändå göra för att få styvheten och att göra den några mm tjockare är ju inget stort merjobb... bygghöjden blir inget problem, det har jag kollat... Det jag kan tänka på är väl möjligtvis det där med värmespridningen om man skippar fördelningslpåtar kanske blir dålig?

//Kalle
 
#1 är ingen vedertagen metod, styvheten som flytspacklet ska ge bygger på att det fäster i spånet.

#2 är bra, fästa slangen går med kabelklammer
 
Matss: Ok, bra poäng! :)

Nu när jag läser igen så står det att uponor rekommenderar att man 1. skruvar spridningsplåtarna i spånskivan med avstånd 150mm, 2. primar, 3. lägger på Ardex S48, vilket verkar vara nåt slags skivlimmningsfix och sen i detta fäster ett varv med golvgips... tror jag tänkte att man kunde ersätta golvgipset med spackel... men när jag läser det själv verkar alt #2 enklare oavsett...
 
C
#3: Lägga glespanel, lämpligen kanske om ditt sågverk har lust att klyva 195x45 på hälften, så att du får 195x20-ish mm, sen lägga dom så att du kan lägga ner plåtar och 20mm slang mellan (typ 21 mm mellanrum mellan dom, med andra ord). Sen limma och skruva golvgips ovanpå, och direkt klinker utan flytspackel. Se bara till att alla bitar glespanel blir lika tjocka, så att inte golvet blir vågigt.

Jag tänkte göra så i det i framtiden planerade köket. Nån som har några invändningar?
 
Jag har tänkt göra ungefär samma sak. Har också träbjälklag med cc60 och ska ha klinker ovanpå. En snickare som jag rådfrågade tipsade om att man kunde såga till golvspånskivebitar exakt så de passar att slå ner mellan golvåsarna, sedan limma/skruva spårade spånskivor ovanpå (detta istället för att komplettera så man får cc30 (vilket är mycket jobbigare, speciellt hos mig)) sedan golvgips sen klinker.
 
Ok, men är ändå inte alt #2 egentligen absolut enklast/snabbast? Det jag var osäker på var om det fungerar att göra så eftersom jag inte direkt läst att man "gör så" i någon av alla "förläggningsalternativ" från tillverkaren... men det är klart, dom vill väl att jag ska köpa deras system med specialspån, specialplåt, special allt...?

Lägga ut golvspån, eventuellt armeringsnät för spacklet, lägga på slangen, skruva fast den med kabelklammer (jätte-APK då lr? :), prima och sen blanda ett par rejäla baljor flytspackel och hälla ut är ju inte direkt jättekrångligt!?

Det enda jag funderar på är just värmeledningen i sidled... 17mm-pex-slangen går ju att lägga med 200mm mellan slingorna, kanske ännu tätare, frågan är om det kommer bli ojämnt varmt för att det inte sprider sig åt sidorna i spacklet?

//Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.