någon som har vattenburen golvvärme + elslinga som kan användas för komfort då t ex fjärrvärmen inte är igång?

hur har ni då lagt in rören resp slingorna?
 
Hemmakatten
Finns några trådar här i badrumsforumet om golvslingor för drift med både el och vatten. Spontant tycker jag att man kan strunta i den vattenburna värmeslingan. Ett badrum är så litet att uppvärmningskostnaden med el är försumlig. Man slipper dessutom installationskostnaden för den vattenburna slingan. Att lägga två slingor har enligt flera inlägg här inneburit vissa problem, slingorna får inte ligga på varandra etc.
 
Uponor har en speciell shunt för vattenburen golvärme samt mindre ytor som dessutom kan gå på en inbyggd elpatron när det ordinarie värmesystemet är avslaget. Jag återkommer om några månader när min förhoppningsvis är i bruk! :)

mvh
Abbe
 
abbe1001 skrev:
Uponor har en speciell shunt för vattenburen golvärme samt mindre ytor som dessutom kan gå på en inbyggd elpatron när det ordinarie värmesystemet är avslaget. Jag återkommer om några månader när min förhoppningsvis är i bruk! :)

mvh
Abbe

Vet du om shunten har någon form av cirkulations styrning när den går i el-läge så att man inte värmer upp hela det övriga "systemet" med elpatronen?
 
abbe1001 skrev:
Det ska den inte göra, den är ju gjord för dessa omständigheter: inkoppling på befintligt radiatorsystem, mindre ytor och inbyggd elpatron.

[länk]

mvh
Abbe

Synd att Pushen behövde expansionskärl samt öppet retur- & tillopp.

Inte så kul om man skulle installera en sådan och på köpet värmer upp grannens radiatorer när shunten går över till el drift när fjärrvärmesystemet slutar pumpa runt varmvatten på vår, sommar och höst.
 
Jag har lagt både vattenburen golvvärme och elslinga. Konstruktion: cellplast, rör, armering, elslinga.
Dock inte inkopplat... så om det funkar bra vet jag inte. Men det är klart det gör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.