Hej!

Jag håller på och renoverar en tvättstuga med bad/dusch-del på ~16m².
VVS och el är (i princip) färdigt, nu väntar jag bara på att snickaren ska komma ut och bygga lite gjutformar innan vi gjuter igen golvet med EPS, och sedan är det dags att lägga golvvärmen, så jag går nu i funderingarna på vilket system jag vill ha.
Jag har fått lite priser, och elsystem skulle gå på runt 13, vatten 17, och vatten med elpatron runt 24, plus arbete på alla delar.

Vi har även borrat för bergvärme, i dagsläget har vi pellets men så fort jag har ett golv att ställa värmepumpen på så kommer vi byta. Så helst vill jag ju ha vatten så man kan köra all värme i huset på samma system.

Så, det jag egentligen undrar är, om det är värt runt 4.000:- extra att få vattenburen golvvärme, och isåfall, är det värt ytterligare 7.000:- på det för att få elpatron till vattensystemet?
Elpatron går tydligen inte att montera i efterhand så jag måste bestämma mig nu, men vi ska ha golvmatta och inte klinkers så frågan är hur kallt det känns på sommaren?

Eller finns det andra system där man kan montera elpatron i efterhand?

Bor i Norrköping.
 
Vattenburet innebär att du kan välja vilken uppvärmning du vill, t.ex. el, bergvärme eller fjärrvärme. Driftskostnaden med bergvärme blir mycket lägre än direktel så klart. Jag skulle (och har) valt vattenburet överallt. Enda anledningen att välja el för mig skulle vara om vatten inte får plats och att ytan är liten (och därmed driftskostnaden liten).

Om detta är i källaren (gäller i stor utsträckning även andra våningsplan) måste du (oavsett värmekälla) isolera mot plattan, annars får du ingen värme. Du nämner EPS så jag antar att du tänkt på detta.

Om du vill ha vattenburet med bergvärme men elpatron som tillägg för att kunna driva detta system separat på sommaren så kan du fundera på vad det skulle kosta att stänga av alla andra vattenburna radiatorer och köra bergvärmen även sommartid, bara för att ha varmt golv. Det du förlorar är värmeförlusterna fram till golvet samt i värmepumpen (och visst slitage på pumpen). I gengäld får du billig värme. Jag skulle tro att du får lägre driftskostnad genom att köra bergvärme året runt. Man kan "lura" de flesta pannor att värma lite lagom även sommartid, eller så ändrar man inställningarna efter behov.

/Fredirik
 
Ytan i det här fallet är ju då ganska stor, ca 16m², så visst kommer det märkas att köra med el..
Det är inte i en källare, och som sagt, det blir EPS mot befintliga plattan (har tidigare varit golvbjälklag med spånskivor och isolering), så vi gjuter in avlopp, vatten och elkablar, sedan golvvärmen ovanpå, och det jag har hört om EPS så ska det duga fint för att få värmen att stråla uppåt?

Iallafall, det var en bra idé att köra bergvärmen även sommartid, det har jag inte tänkt på.

Vattencentralen sitter i tvättstugan och shuntgruppen kommer hamna ovanför den, så man skulle kunna dra om lite ledningar så shuntgruppen sitter före övriga systemet, sedan två ballofixer som stryper flödet till övriga huset så endast golvvärmen cirkulerar.
En fördel i det här fallet är att värmepumpen är med inverterstyrd kompressor, och effekten ligger steglöst mellan 2.5-13 kW.
2.5 kW kanske är lite mycket även för 16m² sommartid, men det borde ändå innebära ett betydligt mindre slitage på värmepumpen.
Det jag kan se som ett eventuellt problem är att det blir en för liten vattenvolym för pumpen att arbeta mot om man stänger övriga slingan helt, men då jag har tillgång till krypvind direkt ovanför vattencentralen så skulle man kunna lösa det genom att sätta dit en acktank på kanske 10-30 liter, bara för att få upp vattenvolymen.
Denna kan då även agera avluftning när man sedan öppnar ballofixerna framåt hösten, om det blivit några luftbubblor.

Ritade en snabb bild för att illustrera, skulle det kunna vara en lösning?

Skulle jag välja att lösa det såhär, med eller utan acktank, så öppnar det även för möjligheten att strypa slingan till resten av huset, och koppla in en separat elpatron som får sköta uppvärmningen separat, sedan använder man bara cirkulationspumpen till golvvärmen, om man av någon anledning kommer fram till att det inte är en bra idé att köra med värmepumpen.

Installation av rör och shuntgrupp för golvvärmesystem markerat med text och färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte värmepumpen någon ackumulatortank alls? Jag har en IVT som är 11 år och den installerades med en extern tank (kanske 200 liter). Ibland har de mindre, interna tankar.

Det du beskriver med ritningen bör fungera. Sätt du ett par ventiler även på inkommande (röda) mot shuntgruppen när du ändå kopplar. Vill du bygga om senare slipper du krångla med det då. Själv saknar jag avstängningsventiler på mycket av det gamla värmenätet och skulle gärna ha dit några eftersom det underlättar när man meckar.
 
Du behöver ingen separat acktank för värmepumpen. Den kommer ha inbyggd tank som räcker till. Värmepumpen kommer hålla den temperatur på vattnet som behövs för att värma upp huset så troligtvis kommer du inte behöva shuntgruppen heller
 
Shuntgruppen kanske inte behövs om man ser till ren uppvärmning, men jag skulle ha installerat en för att kunna styra golvvärmen separat (manuellt eller automatiskt). Eftersom detta är en kombinerad tvättstuga och badrum skulle jag ha delat upp slingorna så att man kan värma bara en del av golvet, typiskt vid badet, för komfortvärme. Tvättstugedelen kanske inte behöver golvvärme på sommaren, men runt badet vill i alla fall jag ha det även på sommaren för att det är skönt och för att golv och handdukar ska torka.

Ett tips på billig handdukstork är att dra en separat slinga från shuntgruppen som går upp mot väggen där du sedan kröker lite kromade 18-rör och klammar fast med snygga distanser.

Halvhårt 18 mm kopparrör, kromat 2750mm 278 kr/st
Bockverktyg 18 mm, 866 kr
Distanser ?
Kopplingar 200 kr?

Billigare än en fabrikstillverkad och fri form för den kreative!

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.