T
I tvättstugan har förrförra ägaren satt in vattenburen golvvärme (de två vita rören) direktkopplad till husets radiatorkrets via en termostat av något slag.

Golvet har varit för varm i mitt tycke trots nedvriden termostat på min, vid närmare koll så visade det sig att anslutningen från själva termostatkopplingen (den vita nere till vänster med tunna silvriga röret på som i sin tur går till vredet) satt lös, bara ditlagd typ, så det va såklart fullt flöde genom golvvärmekretsen, inte undra på att golvet va varmt med andra ord.
Så jag skruvade dit termostaten och då blev golvet kallt istället trots att termostaten är max öppen, ens om jag lossar den helt igen som på bilden är det inget flöde genom kretsen.

Jag misstänker att det är piggen i själva ventilen som fastnat i intryckt läge.
Men jag lyckas inte rubba stiftet, så något måste bytas.
Frågan är därför, vad är det här för termostat/ventil vars enda märkning jag hittar är ett hjärta, och vad behöver jag byta för att få den att funka igen?
VVS-installation med koppar och vita plaströr, ventiler, en backventil, filter, skuggor på vägg, teknisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inblick i öppen klapptillgång till ett komplex rörsystem och värmepumpsinstallation med mässingskopplingar och elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läste inte ordentligt som nästa skriver reglerar den genom gastryck.
 
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler och ett rörbrutet filter som hänger löst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T
Ja jag vet var grejen ska sitta.
Men som jag sa, när den va lös som på bilden initiellt så va det asvarmt på golvet, så jag skruvade dit den, då blev det skitkallt.
När jag skruva dän den igen så fortsätter det vara skitkallt. Med andra ord lille piggen har ju då fastnat i intryckt läge.
Jag har skruvat dän muttern vid piggen som Emanuel ringat in, och fick ut en fjäder men inte piggen, den satt kvar i ventilen så att säga och går inte att dra ut, å jag vill inte dra i piggen med våld innan jag vet vad fasen jag håller på med. Så jag skruvade tillbaka muttern och ställde frågan här på forumet.
 
T
Det är alltså den här prylen jag undrar över, med piggen inringd i ovankant, där den vita med kapilärröret från börjar satt, men satt löst och då med fullt flås på golvvärmen, med kapilärrörsgrejen ditskruvad så tvärdog golvvärmen, men den kom inte igång igen för att jag återgick till att ha kapilärgrunkan lös igen...
VVS-installation med kopparledningar och mässingsventil, potentiell läcka markerad med rosa krets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara en återcirkulerande ventil som de pluggar nedåt. Du skulle ju bara behöva en ny som passar där den sitter. Om du tar måtten och går till någon vvs firma.
 
Kan ju kanske stå måtten på gängan på baksidan om du har tur.
 
T
E Emanuel01 skrev:
Ser ut att vara en återcirkulerande ventil som de pluggar nedåt. Du skulle ju bara behöva en ny som passar där den sitter. Om du tar måtten och går till någon vvs firma.
Det är en in och en utgång på ventilen, cylindern nedåt är inte en pluggad utgång. Pilarna på var sida om hjärtat visar flödesriktningen.
 
Som sagt, prova att knacka på ventilhuset så kan ventilkäglan släppa å åka upp, å därmed även piggen.

Sen ser det ut som att det finns någon temperaturvred i underkant av ventilen också, det kan vara maxtemperaturbegränsare.
Genom att skruva på den så kan kanske ventilkäglan släppa också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.