Hej på er!
Jag är mäkta imponerad av alla arkeologiska utgrävningar som har utförts i svenska källare. Själv har jag sällan barnvakt så jag tänkte "fuska" lite.
Det ska alltså bli ett nytt badrum i den oisolerade källaren i ett 50-tals hus.
Jag har en idé om att lägga 30mm XPS, el-slingor på det, samt flyta ca 15mm.

Någon som har provat och hur har det gått? Någon som har andra synpunkter?
Något annat jag bör tänka på?

Allt gott!
//Jesper
 
Många läser men ingen tycker...

Byggvaruhandlaren rekommenderade en 5mm Platonmatta i botten, denna skulle tätas hermetiskt mot ytterväggarna. På Platonmattan skulle man lägga xps (20mm) och på detta 2x13mm gipsskiva. Sen el-golvvärmeslingor och flytspackel + fuktspärr och kakel.
Själv gillar jag inte alls tanken på gipsskivor i källaren.

Synpunkter?
 
Inga synpunkter utom att det låter bekvämt att slippa riva upp allt. :)

Ha det !
 
Jag hittade det här systemet på Sigro, Ebeco Cable Board.

"Ebeco Cable Board är en spårad isolerskiva av extruderad polystyrencellplast specialdesignad för Ebeco Cable Kit. Kombinationen bildar ett energieffektivt och lättinstallerat golvvärmesystem avsett för uppvärmning av klinker och naturstensgolv på befintliga betonggolv. Systemet förhindrar värmeförluster nedåt samtidigt som det släpper igenom fukt genom andningshål. Det är snabbverkande och höjer golvvärmetemperaturen 5-7°C på en timma, vilket gör det möjligt att använda en energibesparande termostat med dag-/nattsänkning. Cable Board tål de flesta miljöer och är okänslig för vattenpåverkan."

Det är ungefär "samma lika idé" som jag hade från början, bara lite dyrare skivor.
 
  • storintro_cableboard.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.