Golvvärmen i badrummet tar en evighet att bli varm. Jag satte på golvvärmen vid 6-7 på kvällen, och golvet var fortfarande kall vid tolvslaget. Märkte av värmen först på morgonen.

Slängde iväg ett mail gällande detta och fick svar att det kan ta upp till 2 dygn innan det är full värme.

Är detta vanligt eller är detta något hitte-på svar i hopp om att slippa ta ansvaret?

Jag har för mig att det ska högst ta en timme. Inte kan jag ha på golvvärme 24/7? Kommer väl sluka hela lönen i elkostnader?

Min teori att de har slarvat med isoleringen i golvet, så värmen läcker ut och måste värma en betydligt större yta vilket tar ännu längre tid att värma golvet.

Nyproducerad lägenhet, flyttade in förra månaden.
 
Hur stort badrum har du? Förmodligen kostar elen att värma golvet som ett vanlig element de månader du behöver golvvärme, alltså inte dyrt!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stort badrum har du? Förmodligen kostar elen att värma golvet som ett vanlig element de månader du behöver golvvärme, alltså inte dyrt!
Hej! Mitt badrum är 6kvm stor. Värmen ingår i avgiften så elementen ska inte kosta något extra.

Är lite orolig att det blir en skyhög el-räkning pga. golvvärmen. Är det verkligen billigt att ha igång golvvärmen hela tiden? Dvs. 24/7 i en hel månad.
 
Ja, ganska billigt. Någon här som är bra på att räkna förbrukning kanske kan hjälpa. Gissar på 200-300kr de kalla månaderna. Inte värt att snåla på det va’?
 
Räkna själv. det är 10 meter V-kabeln per m2 och V-kabeln kanske på 7 watt meter, minus den tid som den inte är igång , kanske 50 % av tiden, så det bir 12/7 och framför allt hur varmt man vill ha det. Mera varmt golv mera effekt drar den.
 
Är det riktig golvvärme eller bara så kallad komfortvärme? Ofta säljs det som golvvärme i nyproducerade men i själva verket rör det sig om just komfortvärme

Har haft komfortvärme i 2 nyproducerade lägenheter och precis som du säger tog det ett kvarts sekel för det att komma upp i någon form av värme.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, ganska billigt. Någon här som är bra på att räkna förbrukning kanske kan hjälpa. Gissar på 200-300kr de kalla månaderna. Inte värt att snåla på det va’?
200-300 per månad är ju ganska mycket om man vill ha en behaglig varm golv inför och efter en dusch året runt. Låter som att jag inte bör använda golvvärmen alls under större delen av året. Tappar ju poängen med att ha golvvärme då.

Men åter till frågan. Är det ens vanligt att man måste vänta ca 12h för att börja känna lite värme i golvet?
 
komfortgolvvärmen har man normalt på hela tiden (om man överhuvudtaget använder den), men de brukar ju ha någon form av termostat, så du kan reglera hur varmt det blir. Är det ingjutet under klinkergolv så kan det nog absolut ta 2 dygn innan det är full värme, men borde gå fortare innan det iaf känns litegrann. Men absolut inte 1 timme. Åt andra hållet kommer ju värmen vara kvar ett tag efter du stängt av också.

Bodde tidigare i lägenhet med komfortgolvvärme i badrummet, byggt 2011. Kostade nog ett par hundralappar i månaden under vintern. Brukade stänga av under sommaren för då var det varmt ändå.
 
B boohoo skrev:
Är det riktig golvvärme eller bara så kallad komfortvärme? Ofta säljs det som golvvärme i nyproducerade men i själva verket rör det sig om just komfortvärme

Har haft komfortvärme i 2 nyproducerade lägenheter och precis som du säger tog det ett kvarts sekel för det att komma upp i någon form av värme.
Jaså, så det är alltså vanligt. Frågade en vän som också hade golvvärme (badrummet) i nyproducerad lgh. Tog högst en timme för honom. Men men, minns du vad el-kostnaderna blev?
 
K Kallens skrev:
komfortgolvvärmen har man normalt på hela tiden (om man överhuvudtaget använder den), men de brukar ju ha någon form av termostat, så du kan reglera hur varmt det blir. Är det ingjutet under klinkergolv så kan det nog absolut ta 2 dygn innan det är full värme, men borde gå fortare innan det iaf känns litegrann. Men absolut inte 1 timme. Åt andra hållet kommer ju värmen vara kvar ett tag efter du stängt av också.

Bodde tidigare i lägenhet med komfortgolvvärme i badrummet, byggt 2011. Kostade nog ett par hundralappar i månaden under vintern. Brukade stänga av under sommaren för då var det varmt ändå.
Jag förstår, tack! Jag trodde det rörde sig om slarvbygge som fick värmen läcka då jag inte kände av värmen först efter 10-12 timmar.
 
Tiden har att göra med djupet på förläggningen, grannens tak under ska ha lite värme med
 
J jonaserik skrev:
Tiden har att göra med djupet på förläggningen, grannens tak under ska ha lite värme med
Är det jag misstänker att det händer, vilket inte ska hända om man har isolerat rätt.
 
Som info så isoleras inte golvet i lägenheter, det finns inte plats för det, annat än vid nyproduktion och kanske inte då heller. Du skrev ingår , är det så eller blir det som alla andra fastighetsägare gör när dom stambyter och gör om baden. Tar bort elementen och lägger GV och säger OJ vad vi är bra, ni får sköna golv, bara att dom kopplar in det på hyresgästen mätare och behöver inte betala för att värma badet. Tack för den passningen , pengar till oss
 
TS nämnde avgift så det är nog en bostadsrätt, dvs egentligen spelar det ingen roll om värmen betalas vi egen räkning eller via avgiften. Men om det är "komfortvärme" så ska det finnas någon annan värmekälla i badrummet också. Om det inte ligger mitt i huset, dvs ej mot yttervägg.
 
coretemp, det kostar nästan exakt lika mycket att värma rummet oavsett om du har element, golvvärme eller takvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.