Hej,
Har krånlande golvvärme i ett rum. Har släppt på styrdonet och bytt packbox utan resultat.
Som jag förstått så skall jag få max värme om styrdonet är borttaget.
Tänkte prova med att byta tilloppsventil från en fungerande krets.
Räcker det med att stänga av inlopp och utlopp när jag byter tilloppsventilen?
 
Jepp och öppna lite på en avluftningsventil med en hink under, då blir hela GV trycklöst och du kan jobba. Sen öppnar du den nedre ventilen och luftar av på den övre fördelaren. Sen öppna den andra ventilen. Har du en pump där med så ska den stängas av. Om inte så ska pumpen i VP stängas av, den mår inte bra av gå mot stängda ventiler
 
Innan du skiftar plats eller liknande så ta och prova att knacka på fördelaren, försiktigt om det är en fördelare i plast, om den är i metall så går det att knacka ganska hårt.

Om inte knackandet hjälper, ta och prova att bara ta loss den som troligen felfungerar. Ta och tryck på ventilkäglan mm för att se om det släpper.
 
J jonaserik skrev:
Jepp och öppna lite på en avluftningsventil med en hink under, då blir hela GV trycklöst och du kan jobba. Sen öppnar du den nedre ventilen och luftar av på den övre fördelaren. Sen öppna den andra ventilen. Har du en pump där med så ska den stängas av. Om inte så ska pumpen i VP stängas av, den mår inte bra av gå mot stängda ventiler
Tack för tipset. Provade att stänga av igår men blev väldigt osäker då jag kunde vrida väldigt många vara på inlopp/utlopps ventilerna och inget hände. Kanske jag är på fel ställe, bifogar bild.
 
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler och uponor termostatventil. En del är markerad med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Innan du skiftar plats eller liknande så ta och prova att knacka på fördelaren, försiktigt om det är en fördelare i plast, om den är i metall så går det att knacka ganska hårt.

Om inte knackandet hjälper, ta och prova att bara ta loss den som troligen felfungerar. Ta och tryck på ventilkäglan mm för att se om det släpper.
Tack för tipset, knackade på ordentligt igår, men inget hände så fårprova med nästa steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.