Hej!

Håller på att totalrenovera ett hus... nu visar det sig att golvvärmen är indragen under kyl/frys.... eller ja... för att vara helt ärlig så är hela golvvärmecentralen placerad i väggen bakom kyl/frys och rören går in under som förser resten av huset med golvvärme....

Någon som har någon snabb lätt lösning på detta eller det är bara "gör om-gör rätt"?
 
Eftersom du nämner rör, utgår jag från att det är vattenburen golvvärme du har. Det finns ju då inget förbud eller ngn fara med att ha det så. Den enda nackdel jag kan se är att du får sämre verkningsgrad på kyl o frys. Men frågan är hur mycket.

Om du kan öka ventilationsöppningarna över o under, kanske det räcker för att kompensera bort den förhöjda temperaturen. Eller kanske ställa skåpen på en låg isolerad sockel.

Att flytta golvvärmecentralen och dra om och skarva alla rör är ju knappast något alternativ, möjligen flytta kyl o frys om det är möjligt.

Jag tror inte problemet är så stort om du bara ser till att få bra ventilation runt skåpen.
 
Inga problem alls att ha det som du gjort, tror faktiskt dom flesta lägger golvvärmen i hela plattan när man gjuter..

Eftersom luften cirkulerar bakom kyl/frys så tror jag faktiskt dom ev förlusterna är helt försumbara..
 
Okej... detta känlns betryggande att höra! Fanns nämligen vissa som menade på att kyl/frys fick jobba mer än dubbelt så hårt p.g.a värmen så att vissa delar havererade efter bara några år.... inte precis det man vill med helt nya vitvaror.....
 
Skitsnack att sakerna skulle paja pga detta. Har man ingjuten golvvärme så sprider sig värmen ändå i hela plattan så att skippa att lägga 1 kvm gör nog varken till eller från.
 
Golvvärmefördelare däremot avger en hel del värme...Åtminstoen är det så för oss då den jobbar för fullt. Ganska många slingstumpar och fördelarkoppel som tillsammans avger en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.