Håller på med ett badrum på 3,5-4 kvm. Det ligger spårad golvspån som jag ska lägga 17 mm uponor-slang i. Ovanpå detta kommer flytspackel och sedan plastmatta. Rörläggaren som sedan ska koppla ihop det hela ville inte säga vare sig bu eller bä vad gäller om det ska vara värmespridningsplåtar. Han har varit med om båda alternativen säger han men vågar inte råda till det ena eller andra.

Vad tror ni? Sprider flytspackelkakan värmen tillräckligt eller behövs plåtarna? Nackdelen att använda plåtar skulle ju kunna vara att golvet blir skiktat eller att aluplåtarna inte tål kemikalier i spacklet. Fördelen med plåtarna är, förutom spridningen, att slangen kläms på plats i spåren.
 
Jag vill nog påstå att du inte ska/bör ha plåtar av två skäl.

1) De lär inte behövas för värmespridningen är god i spackellagret.

2) Ett av huvudsyftena med flytspackel på träbjälklag är att förstärka/styva upp bjälklaget och spacklet ska skapa en enhet med träbjälklaget och göra detta styvt nog för plattläggning. Att lägga alu-plåtar skulle hindra vidhäftning och sandwichkonstruktionen uteblir. (Notera att jag bara har gissat att det är fråga om keramikbeläggning på träbjälklag kanske?).
 
Tack för bra synpunkter! Jag tänker också som så att det borde vara bra om spacklet häfter ordentligt i spånskivan.

norrbottenstorpet skrev:
(Notera att jag bara har gissat att det är fråga om keramikbeläggning på träbjälklag kanske?).
Nej, det är plastmatta som ska på. Flytspacklingen är för fallets skull.
 
peternicklas
Tittar du i LKs anvisningar så ska du ha plåtar. Dessa skruvas sedan i golvstånet cc 10 cm. Det finns sedan en speciell primer som hjälper flytspacklet att fästa vid plåtarna.
 
peternicklas skrev:
Tittar du i LKs anvisningar så ska du ha plåtar. Dessa skruvas sedan i golvstånet cc 10 cm. Det finns sedan en speciell primer som hjälper flytspacklet att fästa vid plåtarna.
Aha, intressant! Har du nån länk till anvisningarna? Kanske står lite mer av intresse där. Om inte, vet du om det ska skruvas både i ytterkant och längs med slangen eller bara det ena?
 
peternicklas
hellgun skrev:
Aha, intressant! Har du nån länk till anvisningarna? Kanske står lite mer av intresse där. Om inte, vet du om det ska skruvas både i ytterkant och längs med slangen eller bara det ena?
Var hos Upponor jag läste det.
Sista sidan punkt 19. Nu står det keramiska plattor men ska du flytspackla så är det snarlikt.
 
Tack för länken! Mycket bra information där!
 
Den rekommendationen vi fick när vi gjorde detta utförandet i höstas var:
1. Skruva alla plåtar c/c 70 mm (blev ca 1300 st)
2. Prima alla plåtar
3. Limma fast golvspånskiva med någon Ardex-produkt.
4. Därefter kom mattläggaren och flytspacklade.
Hela denna proceduren innebar ju ett antal extra timmar samt ca 20 mm högre golv. Hantverkaren sa att det var nya direktiv som kommit eftersom precis som någon här nämnde: att plåtarna åts upp av spackelmassan.
 
Fick idag höra av dom ska som kakla mitt badrum att det ska finnas någon speciell plåt som klarar av flytspacklet.. Är det någon som har hört något liknande och har koll på var man kan få tag på sådan plåt??
 
Ingen som hört talas om dessa plåtar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.