Jag håller på med att lägga vattenburen golvvärme på träbjälklag. LK:s trä 22 spånskivor+plåt på golvbjälkar c/c 600.
Fick höra att jag kommer få problem med irriterande knäppningar i golvet p.g.a. rörelser av golvvärmeslangen.
Bl.a. har Myresjöhus slutat att lägga in liknande system i sina hus p.g.a. detta problem.
Vill inte sätta in radiatorer har satsat på värmepump.
Vad göra? något annat förslag?
 
Vilket snack.
Det knäpper inte ett dugg. Knäpper det nånstans i huset så är det i väggar eller tak efter en het sommardag, men på vintern när det är kallt utomhus hörs det minsann ingenting från golven.

Lägg du ditt golv i ro.

Det här låter som en sån där typisk amsaga som hittas på för att försöka kränga nåt till någon utan att man kan/har lust att leverera det kunden egentligen vill ha. Man hittar därför på en liten anekdot för att kunden ska ändra sig.

Fenomenet har en term - FUD-missil - där bokstäverna FUD står för Fear, Uncertainty och Doubt = Rädsla, Osäkerhet och Tvivel. Mycket effektivt, speciellt när avlossaren av FUD-missilen är i auktoritetsposition, som t.ex. en husnasare vs. en husköpare.
 
Det enda jag har hört om knäppande ljud vid golvvärme i träbjälklag är från min granne. När vi lade vår golvvärme rekommenderade han oss att inte lägga transportsträckorna för trångt, utan låta rören få plats att expandera. Han hade själv gjort lite trånga genomföringar i bjälkarna på vissa ställen, och på dessa ställen kan han nu höra knäppningar när rören expanderar och trycks mot varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.