tänkte byta ut termostaterna till vår golvvärme.
Är ett uniqhus byggt 99-20 med golvvärme i hela huset. Har 2 golvvärme centraler,en i tvättstugan p en i klädkammaren.

Är Roth termostater och reglermotorer. Som jag förstår det så öppnar termostaten när jag vrider på värme. Slår jag av värme så stänger den nålventilen. So far so good.
Vill byta till lk av kosmetiska själ. Men har även haft lite problem med olika varma golv, o rum som inte blir varma. Genomgående klinker i alla Rom.
Vi har fjärrvärme som skall styra golvvärme.

Bott i huset i 1.5 år och hade varmt förra året.... men nu vill jag öka på värmen i ett av barnrummet och golvet blir inte varmt.... är bara värme på 2 av golven trots alla termostater står på Max. Tagit av kontrolldonet på rummet jag vill ha värme i, känt så att nålen fjädrar och väntat ett dygn. Fortfarande ingen värme på golvet.

När jag tittar närmare så verkar det som att termostaterna sitter på returen. Detta borde väl vara fel?? Eller är detta möjligt? Samma sak i båda centralerna. Skall åka o köpa en ir termometer men ganska säker på att så är fallet.

Är det någon mening med att röra flödet innan man gör något annat?

Fråga två, kan man köra Roth kontrolldon med lk termostat, trådbundna eller bör man byta även kontrolldon?
Den lilla ventilen går till badrum utan egen termostat.
 
  • Golvvärmefördelare med Roth termostater och reglermotorer monterade på rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har du kollat att inte piggarna under dom vita hattarna kärvar , inget ovanligt efter sommaren
Ta av termoventilen , piggen ska vara uppe , om inte knacka på den med skruvmejlselskaft
om tryck några gånger , den ska fjädra upp igen
 
L
fel av mig läste inte rätt , om du stänger någon eller några slingor , blir det varmt på dom andra då
Är du säker på att det är returen termo sitter på , normalt ska dom vara på tilloppet
Det går att ha andra fabrikat till regleringen 24V , bara dom passar på fördelaren
I övrigt ska det vara ca 4C mellan in och ut på slingorna
 
Med tanke på de blå och röda dekalerna så är det nog på returen. Men det funkar lika bra, det är ju samma flöde i hela slingan.

Jag fattar inte varför du vill byta.
 
L
Hur kopplingen är märker du på vilken fördelare som är varmast , det är inte riktigt bra att hatermoventiler på returen , blir ett tryckfall som kan bråka . ska helst vara på framledningen för att fungera bra
 
Vilket tryckfall? Flödet genom ventilen blir ju omvänt, det kanske kan bråka om den inte är byggd för det. Men det dör med tryckfall fattar jag inte.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Vilket tryckfall? Flödet genom ventilen blir ju omvänt, det kanske kan bråka om den inte är byggd för det. Men det dör med tryckfall fattar jag inte.
Till baka på ruta ett igen , nu får du förklara dig om din tes om tryckfall som du tydligen vet hur det fungerar , eftersom det kommer motstående protester från dig , du har varit ute på mig förut .Är det så att du inte vet något så fråga eller var tyst , det går utmärkt att ställa en fråga på ett icke provocerande sätt
 
Varför blir du provocerad av ”Vilket tryckfall?” ?
 
L
Jag blir inte provocerad på det sätt som du menar ,
Men tryckfallet kommer genom motståndet som finns i slingorna när det blir mer eller mindre stopp i slutet av dom vattnet stannar upp p-g-a termv reglerar , då kostar det på att få igång flödet igen , då kommer pumpen att få ett konstigt arbetssätt när flödet helt plötsligt ökar i fart .
I samband med det kommer en annan slinga att få mer eller mindre vatten
En pump ska gå trycka mot en strypning ( som i det med GV ) för att bibehålla ett konstant flöde i för hållande till termov inställning , flödet får inte stanna upp i GV - Det blir en form gungning på systemet inte bra
Sen det med termov på både gott och ont ,
EX i en anläggning så trycker pumpen ut , när då en slinga stänger för att det är 10 personer finns i rummet , varvid flödet sticker i väg mera till dom andra , hela systemet börjar gunga
det bästa är att strypa in en GV med delta T som riktlinje , då först kommer systemet att vara i balans på alla slingor
Har själv stryp in ca 100 st för att det inte fungerade bra med termostaterna som stökade till det
då fastighetsägaren fått på nosen av hyresgäst för varierande värme i rum .
Fungerar klockrent nu
 
Drt finns ingen praktisk skillnad om strypningen ligger innan eller efter slingan. Vatten är inte kompressibelt, så det är exakt samma flöde i varje slinga oavsett om strypningen är innan eller efter slingan.

Man bör ju ställa in grundinställningen så att man kan reglera temperaturen med framledningstemperaturen utan att termostaterna stryper.
 
L
Det har att göra med det statiska trycket som uppstår på pumps trycksida , som ska ligga så jämt som möjligt utan större varitioner
 
Det kommer ju att variera lika mycket oavsett var i slingan strypningarna sitter.
 
L
Inte riktigt med det statiska trycket , det ökar med broms och minskar vid mera öppet
Till viss del blir flödet lite olika , men flödet genom slingorna kommer aldrig att avstanna eller s,k gunga
Att reglera då med termov så blir mycket varierande flöde på slingorna , den delen är svår att se , bara om det finns flödesmätare på fördelningen , där syns det tydligt
Det följer med en uppgift om hur många liter per minut som ska till varje när man köper det , och är beroende på hur långa dom är , skillnaden kan vara stor per slinga
Strypes en slinga ökar dom andra i flödet per omgående , och Delta T förändras efter ca 2 tim
då golvet har en tröghet
Kan ta lite tid att strypa in ett system , jag har det , tog en vecka kvällstid , men har inte rört det på 15 år och fungerar klockrent i alla temperaturer , framledning regleras med shunt
 
Ja naturligtvis kommer mottrycket att variera beroende på hur mycket man stryper. Men var i slingan strypningen sitter spelar ingen roll.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Ja naturligtvis kommer mottrycket att variera beroende på hur mycket man stryper. Men var i slingan strypningen sitter spelar ingen roll.
jag ger upp det går inte att överföra naturlagarna tiil dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.